عوامل مؤثر بر فرآیند انتقال و انتخاب ارزش‌ها و معنای زندگی از والدین به فرزندان
عوامل مؤثر بر فرآیند انتقال و انتخاب ارزش‌ها و معنای زندگی از والدین به فرزندان

محمد امین فقیه؛ زهرا عبدخدایی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22108/cbs.2023.136599.1728

چکیده
  سازوکار اثرگذاری والدین بر شکل‌گیری ارزش‌ها در فرزندان شامل دو فرآیند است: اول، فرآیند انتقال مفاهیم از سوی والدین به فرزندان و دوم، تصمیم فرزندان در انتخاب محتوای منتقل‌شده. هدف این پژوهش، واکاوی ...  بیشتر
تجربۀ زیستۀ پرورش خلاقیت مادران با کودک خلاق: رویکردی پدیدارشناسانه
تجربۀ زیستۀ پرورش خلاقیت مادران با کودک خلاق: رویکردی پدیدارشناسانه

سیده نجمه قاضی عسگر؛ مختار ملک پور؛ احمد عابدی؛ سالار فرامرزی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 27-48

https://doi.org/10.22108/cbs.2023.130837.1579

چکیده
  مادران از طریق درگیرشدن در فعالیت‌های خلاق کودک سهم مهمی در پرورش و شکوفایی خلاقیت آنها ایفا می‌کنند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر، تبیین و کاوش تجارب مادرانِ کودکان خلاق مقطع چهارم ابتدایی شهر اصفهان ...  بیشتر
ارائه مدل علی اختلال اضطراب اجتماعی براساس طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و تروماهای کودکی با نقش واسطه‌ای راهبرد مقابله هیجان‌مدار
ارائه مدل علی اختلال اضطراب اجتماعی براساس طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و تروماهای کودکی با نقش واسطه‌ای راهبرد مقابله هیجان‌مدار

مجتبی ندری؛ مسعود صادقی؛ فاطمه رضایی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 49-72

https://doi.org/10.22108/cbs.2023.134479.1671

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل سبب‌شناسی اختلال اضطراب اجتماعی براساس مؤلفه‌های طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و تروماهای کودکی با نقش واسطه‌ای راهبرد مقابلۀ هیجان‌مدار بود. طرح پژوهش، همبستگی و به‌شیوۀ ...  بیشتر
بررسی ساختار عاملی و شاخص‌های روایی و پایایی پرسشنامه سبک شخصیت آسیب‌پذیر در نمونه ایرانی و تأثیر آن در افسردگی پس از زایمان
بررسی ساختار عاملی و شاخص‌های روایی و پایایی پرسشنامه سبک شخصیت آسیب‌پذیر در نمونه ایرانی و تأثیر آن در افسردگی پس از زایمان

سمانه نجاری فروشانی؛ فهیمه نامدارپور

دوره 12، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 73-90

https://doi.org/10.22108/cbs.2023.132644.1627

چکیده
  پرسشنامۀ سبک شخصیت آسیب‌پذیر، یک مقیاس خودگزارشی برای شناسایی زنان در معرض خطر افسردگی پس از زایمان به‌دلیل آسیب‌پذیری شخصیتی است؛ بنابراین، هدف پژوهش بررسی ساختار عاملی و شاخص‌های روایی و پایایی ...  بیشتر
اثربخشی آموزش بازی‌درمانی مبتنی بر رابطه‌درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان کم‌شنوا و تاب‌آوری مادران آنها
اثربخشی آموزش بازی‌درمانی مبتنی بر رابطه‌درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان کم‌شنوا و تاب‌آوری مادران آنها

مائده حسینی؛ محمد عاشوری

دوره 12، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 91-108

https://doi.org/10.22108/cbs.2023.135270.1692

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش بازی‌درمانی مبتنی بر رابطه‌درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان کم‌شنوا و تاب‌آوری مادران آنها بود. این پژوهش ازنظر هدفْ کاربردی و ازنظر روشْ شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ...  بیشتر
بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تفکرات پیش‌آمده (تداخل ‌شناختی) در ورزش
بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تفکرات پیش‌آمده (تداخل ‌شناختی) در ورزش

فاطمه سلخی خسرقی؛ سیدحجت زمانی ثانی؛ بهزاد بهزادنیا

دوره 12، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 109-128

https://doi.org/10.22108/cbs.2023.133745.1651

چکیده
  تداخل شناختی یعنی افکار مزاحمی که ورزشکاران حین انجام تکلیف تجربه می‌کنند، در عملکردشان اثر منفی دارند. باتوجه‌به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تداخل ...  بیشتر
پیش‌بینی رشد مسیر شغلی پایدار براساس تأمل بر پروژه زندگی و انطباق‌پذیری مسیر شغلی
پیش‌بینی رشد مسیر شغلی پایدار براساس تأمل بر پروژه زندگی و انطباق‌پذیری مسیر شغلی

مرضیه ملکیها؛ فرشید اصلانی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 129-142

https://doi.org/10.22108/cbs.2023.136352.1715

چکیده
  براساس پارادایم طرح‌ریزی زندگی، سازه‌گرایی مسیر شغلی و الگوی انطباق‌پذیری و جهات اخیر در چشم‌انداز راهنمایی مسیر شغلی، پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی رشد مسیر شغلی پایدار براساس تأمل بر پروژۀ زندگی ...  بیشتر
تبیین هیجان‌های تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و جهت‌گیری هدف پیشرفت: نقش واسطه‌گری خودتنظیمی تحصیلی
تبیین هیجان‌های تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و جهت‌گیری هدف پیشرفت: نقش واسطه‌گری خودتنظیمی تحصیلی

سید عدنان حسینی؛ بهرام ملکی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 143-168

https://doi.org/10.22108/cbs.2023.135435.1698

چکیده
  هدف اساسی پژوهش حاضر، تبیین هیجان‌های تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و جهت‌گیری هدف پیشرفت با نقش واسطه‌گری خودتنظیمی تحصیلی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. ﺟﺎمعۀ آﻣﺎری ...  بیشتر
شناسایی و اعتباریابی نشانه‌های اضطراب در آزمون نقاشی خانوادۀ کودکان 4 تا 6 سال
شناسایی و اعتباریابی نشانه‌های اضطراب در آزمون نقاشی خانوادۀ کودکان 4 تا 6 سال

نیره ایلیات؛ مسعود کیانی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 169-186

https://doi.org/10.22108/cbs.2023.135373.1696

چکیده
  هدف از این مطالعه شناسایی و اعتباریابی نشانه‌های اضطراب در آزمون نقاشی خانوادۀ کودکان 4 تا 6ساله بود. در این پژوهش از روش‌های پژوهش تحلیل محتوا و پس‌رویدادی استفاده شد. جامعۀ آماری شامل کودکان 4 تا 6سالۀ ...  بیشتر