راهنمای نویسندگان
هنگام ارسال مقاله لازم است فایل های زیر با شرایط ذکر شده ارسال شوند.
الف - فایل اصلی مقاله: اسامی نویسندگان از فایل اصلی حذف شده باشد. همچنین نام فایل حاوی اسامی نویسندگان نباشد.
ب - فایل واگذاری حق انتشار مقاله: فایل واگذاری حق انتشار مقاله را از این قسمت دانلود و تکمیل نمایید.
ج - فایل تعارض منافع: فایل تعارض مناقع را از این قسمت دانلود و تکمیل نمایید.
2- فرم تعهد نویسندگان را از این قسمت دانلود و تکمیل نمایید.
هدف و موضوع
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری نشریه علمی در زمینه روانشناسی و مشاوره که وابسته به دانشگاه اصفهان است. هدف این نشریه انتشار مقالات علمی در زمینه مطالعات شناختی و رفتاری است. منظور از مطالعات شناختی، مطالعه درباره موضوعاتی متمرکز بر توجه، تمرکز، حافظه، هوش، استدلال، حل مسئله و مداخلات مربوط به حوزه شناخت است. همچنین منظور از مطالعات رفتاری، پژوهش هایی است که متمرکز بر رفتارهای ارتباطی، شغلی، سازمانی، خانوادگی و مداخلات مربوط به حوزه رفتار است.
آثار شایسته پذیرش
مقاله اصیل/ تحقیقاتی (Research Article /Original Article)
اصول اخلاقی
نشریه پژوهش های شناختی و رفتاری، عضو "کمیته اخلاق انتشارات" است و از اصول آن پیروی میکند.
پذیرش آثار
آثار دریافتی باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
1- مستخرج از فعالیت بدیع پژوهشی در راستای اهداف و حوزههای موضوعی نشریه باشد.
2-پیش از این در نشریههای داخلی یا خارجی یا مقالهنامههای مجامع علمی چاپ نشده یا در انتظار چاپ نباشد.
3-در صورتیکه نویسندگان محترم مقالهای در نشریه پژوهش های علوم شناختی و رفتاری در دست بررسی دارند، قبل از تعیین تکلیف مقاله نسبت به ارسال مقاله بعدی اقدام ننمایند.
4-درصورتی که مقاله، برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا یا طرح پژوهشی باشد، باید در صفحه چکیده فارسی به صورت زیرنویس ذکر شود.
5-بر اساس قوانین دانشگاه اصفهان، ارسال مقاله تنها توسط اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی انجام شود. نویسنده مسئول مقالات مستخرج از پایان نامه ها، باید استاد راهنما باشد. (در مواردی که دانشجو با اعضاء هیات علمی در نگارش مقاله همکار است نویسنده مسئول باید هیات علمی باشد).
6-متن اثر باید مطابق با شیوه نگارش نشریه نگاشته شود.
فرایند داوری
آثار ارسالی در دو مرحله توسط سردبیر و هیات تحریریه، داوری میشود.
نکات اصلی شیوه نگارش نشریه
1.متن مقاله حداکثر در 20 صفحه یا حداکثر 8500 کلمه، با فاصله خطوط single و حاشیه 3 سانتیمتر از پایین، 5/3 از بالا، و 2 سانتی متر از چپ و راست، به شکل یک ستونه در نرمافزار word تایپ شود.
فایل های ارسالی
نویسنده محترم لطفا برای بهبود کیفیت نگارش، چکیده مبسوط انگلیسی را قبل از ارسال به نشریه در سامانه grammarly
قرار دهید و پس از رفع ایرادات که سامانه مشخص می کند آن را برای نشریه ارسال فرمایید
به مثال زیر توجه کنید:
نقش رفتار جامعهپسند در ارتقای بهزیستی روانشناختی دانشجویان
با واسطهگری هیجانات مثبت و تعدیلگری تنظیم هیجان
نگین توصیفیان: دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
negin_towsyfyan@ui.ac.ir
سید علی مرعشی: استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
Negin Towsyfyan: Ph.D. Student of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
negin_towsyfyan@ui.ac.ir
Sayed Ali Marashi*: Assistant Professor of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
نکات مهم:
فایل اصلی مقاله
این فایل شامل مقاله یا اثر، بدون ذکر نام نویسنده/ نویسندگان است. در این فایل باید ساختاری که در ادامه شرح داده می شود به دقت رعایت شود.
اجزای مقاله
صفحه اول: چکیده انگلیسی
صفحه دوم: چکیده فارسی
چکیده فارسی حداقل در 200 و حداکثر 250 کلمه تنظیم شود و با عنوان مقاله شروع شود. این عنوان باید وسط چین با فونت Blotus، سایز 13 و بولد باشد.
چکیده شامل اهداف، روش پژوهش، یافته ها، نتیجه گیری باشد، بدون این که این تیترها در چکیده قید شود. در چکیده نباید منابع آورده شود.
پس از چکیده، در سطر جداگانه، واژگان کلیدی قید شود. 3 تا 5 واژه کلیدی با کاما از هم جدا شده و بیانگر مهم ترین موضوعات مطرح در مقاله باشد.
ساختار متن اصلی مقاله
صفحه سوم با عنوان مقدمه شروع و ادامه می یابد.
بدنه اصلی مقاله باید شامل 5 تیتر (سطح اول) مقدمه، روش پژوهش، یافتهها، بحث و نتیجهگیری، و منابع باشد. همانطور که در ادامه آمده است، این تیتر های اصلی سطح اول باید با سایز 12، بولد، و وسط چین باشند.
سطح |
فرمت |
اول: تیتر مقدمه، روش پژوهش، یافتهها، بحث و نتیجهگیری، و منابع |
سایز12 وسط چین، بولد |
دوم: زیر تیترهای مربوط به تیترهای ردیف اول (مانند ابزار پژوهش) |
سایز11، راست چین، بولد |
سوم: زیر تیترهای مربوط به تیترهای ردیف دوم (مانند مقیاس افسردگی بک) |
سایز 10، راست چین، بولد، |
چهارم: زیرتیترهای مربوط به تیترهای ردیف سوم |
سایز 9، راست چین، بولد، |
مقدمه
این پژوهش به دنبال دو هدف بود : (الف) …………………، و (ب) ……………..
شیوه ارجاع در متن
ارجاع درون متنی به زبان انگلیسی بر اساس APA7 و به سبک زیر انجام شود:
روش
پس از معرفی روش پژوهش و ارائه مباحث مربوطه، سه زیرتیتر (سطح دوم) شامل جامعه، روش نمونه گیری و حجم نمونه؛ ابزار پژوهش؛ روش اجرا و تحلیل داده به صورت زیر ارائه شده و مطالب مرتبط ذیل آنها گنجانده شود:
نکته مهم این که اسم ابزارهای کمّی باید مطابق با عنوان انگلیسی آن ابزار باشد. نام پدید آوردنده آن ابزار جزو نام آن ابزار نیست مگر آنکه نام نویسنده در عنوان انگلیسی آن ابزار آمده باشد. نام مقیاس در توضیح مربوط به آن زیرنویس شود. به مثالی که در ادامه آمده توجه کنید:
مقیاس انطباق پذیری مسیر شغلی (CAAS)
در این پژوهش از مقیاس انطباق پذیری مسیر شغلی اینجا شماره مربوط به زیرنویس درج شود (Savickas & Porfeli, 2015) برای سنجش انطباق پذیری استفاده شد. (و ادامه مطلب)
یافته ها
بحث و نتیجه گیری
تشکر و قدردانی
تیتر تشکر و قدردانی باید در قالب تیتر سطح دوم نوشته شود. در بخشی با نام «تشکر و قدردانی» که در پایان نوشته و پیش از فهرست منابع میآید، به هر نوع حمایت یا کمکی که برای نگارش نوشته از سوی سازمانها یا افراد صورت پذیرفته است، اشاره میشود.
نکته: در صورتی که مقاله شما حامی مالی یا تامین کننده اعتبار پژوهشی دارد و یا برگرفته از طرح پژوهشی است، ذکر اطلاعات آن در یک پاراگراف با عنوان سپاسگزاری الزامی است. محل این پاراگراف در انتهای مقاله قبل از فهرست منابع باید باشد
نکات مربوط به متن
منابع
فانی اصفهانی، ف.، نیلفروشان، پ.، و نصر اصفهانی، م. (1398). رابطه انطباق پذیری و سنگر مسیر شغلی کارکنان مراکز درمانی: نقش میانجی ادراک موفقیت مسیر شغلی. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، (2) 9، 32-19.
Fani Isfahani, F., Nilforooshan, P., and Nasr Isfahani, M. (2019). The relationship between career adaptability and entrenchment among employees of medical centers: the mediating role of perceived career success. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 9(2), 19-32. doi: 10.22108/cbs.2021.125994.1468 (In Persian).
فانی اصفهانی، ف.، نیلفروشان، پ.، و نصر اصفهانی، م. (1398). رابطه انطباق پذیری و سنگر مسیر شغلی کارکنان مراکز درمانی: نقش میانجی ادراک موفقیت مسیر شغلی. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، (2) 9، 32-19.
Osborne, D., and Weiner, B. (2015). A latent profile analysis of attributions for poverty: Identifying response patterns underlying people’s willingness to help the poor. Personality and Individual Differences, 85, 149–154.
Stebleton, M. J. (2010). Narrative-based career counseling perspectives in times of change: An analysis of strengths and limitations. Journal of Employment Counseling, 47(2), 64–78.
Stefanic, N., Caputi, P., Lane, L., and Iverson, D. C. (2015). Exploring the nature of situational goal-based coping in early-stage breast cancer patients: A contextual approach. European Journal of Oncology Nursing, 19(6), 604–611. https://doi.org/10.1016/j.ejon.2015.1003.
Sanger, M. (2000). Woman and the new race. Bartleby.com. http://www.bartleby.com/1013/
صادقی، ا. (1396). آسیبشناسی و مشاوره تحصیلی. دانشگاه اصفهان.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Sadeghi, A. (2017). Academic counseling and pathology. University of Isfahan. (In Persian).
Brislin, R. W., Lonner, W. J., and Thorndike, R. M. (1973). Cross-cultural research methods. John Wiley & Sons.
DiFonzo, N., & Bordia, P. (2007). Rumor psychology: Social and organizational approaches. American Psychological Association.
Savickas, M. L. (2013). Career construction theory and practice. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Career development and counseling: Putting theory and research to work (2nd ed., pp.144–186). Wiley.
ساویکاس، ام. ال. (1400). مشاوره مسیر شغلی (پ. نیلفروشان، مترجم). انتشارات دانشگاه اصفهان. (نشر اثر اصلی 2019).
کتاب ترجمه شده در فهرست منابع انگلیسی
Savickas, M. L. (2021). Career Counseling (P. Nilforooshan, Trans.). University of Isfahan Press. (Original work published 2019).
بدخشیان، س. (1398). اثربخشی برنامه توانبخشی شغلی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر سرمایههای روانشناختی افراد دارای آسیب نخاعی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
Badakhshiyan, S. (2019). The effectiveness of vocational rehabilitation program based on social cognitive theory on psychological capital of people with spinal cord injury. M. A. Thesis. University of Isfahan, Faculty of Education and Counseling.
نویسندگان بایستی هر نوع منافع مادی و معنوی مؤثر در ارائه مقاله یا انجام پژوهش را در این قسمت توضیح دهند.
4.فرم تعهد نویسندگان
فرم تعهد نویسندگان از سایت نشریه قابل دریافت است. این فرم به صورت یک چک لیست است و لازم است پرسش ها به دقت مطالعه و تکمیل شود.
* Corresponding author