الگوهای رفتار کاری و تعارض کار-خانواده
الگوهای رفتار کاری و تعارض کار-خانواده

سیمین دخت کلنی؛ حمید رضا عریضی

دوره 8، شماره 2 ، آذر 1397، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22108/cbs.2019.86878.0

چکیده
  برای بسیاری از افراد، کار و خانواده دو حوزه‌ی بزرگ زندگی هستند. پژوهش‌ها نشان داده است کارکنان در مواجهه با استرس‌‌ها و فشارهای شغلی الگوهای رفتار کاری متفاوتی در پیش می‌‌گیرند که ممکن است سالم یا ...  بیشتر
اثربخشی آموزش مبتنی بر مهرورزی مادران بر مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی دارای اختلالات یادگیری عصب روان شناختی / تحوّلی
اثربخشی آموزش مبتنی بر مهرورزی مادران بر مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی دارای اختلالات یادگیری عصب روان شناختی / تحوّلی

ایران رضائی اشیانی؛ احمد یارمحمدیان؛ هادی فرهادی

دوره 8، شماره 2 ، آذر 1397، صفحه 17-32

https://doi.org/10.22108/cbs.2019.114936.1287

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مهرورزی مادران بر مشکلات رفتاری کودکان دارای اختلالات یادگیری عصب روانشناختی / تحوّلی انجام گرفت. بدین منظور یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون ...  بیشتر
تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر کارآمدی پردازش و عملکرد حافظۀ فعال در دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطه‌
تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر کارآمدی پردازش و عملکرد حافظۀ فعال در دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطه‌

خدیجه حسینی خواه؛ فریبرز نیکدل؛ ناصر نوشادی

دوره 8، شماره 2 ، آذر 1397، صفحه 33-48

https://doi.org/10.22108/cbs.2020.111297.1206

چکیده
  نقش بسیار مهم حافظۀ فعال در فعالیت‌های روزمرۀ زندگی و تحصیلی انسان‌ها، پژوهشگران را بر آن داشته تا روش‌هایی را برای بهبود عملکرد آن طراحی کنند. هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی ...  بیشتر
اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی در نوجوانی: تمایزاتی برمبنای میزان تکانش‌گری، درک کنترل‌‌پذیری و جایگزین‌های شناختی
اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی در نوجوانی: تمایزاتی برمبنای میزان تکانش‌گری، درک کنترل‌‌پذیری و جایگزین‌های شناختی

تورج سپهوند

دوره 8، شماره 2 ، آذر 1397، صفحه 49-66

https://doi.org/10.22108/cbs.2020.119169.1346

چکیده
  اختلالات اضطرابی، معمول‌ترین طبقه از اختلالات روانی‌اند. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ تکانش‌گری، درک کنترل‌پذیری و درک و تولید جایگزین‌های شناختی در نوجوانان دارای اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی انجام ...  بیشتر
تأثیر برنامۀ مداخلۀ مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر میزان رفتارهای کلیشه‌ای کودکان مبتلا به اختلال طیف درخودمانده با عملکرد بالا
تأثیر برنامۀ مداخلۀ مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر میزان رفتارهای کلیشه‌ای کودکان مبتلا به اختلال طیف درخودمانده با عملکرد بالا

فاطمه حسینی رنانی؛ ستاره شجاعی

دوره 8، شماره 2 ، آذر 1397، صفحه 67-84

https://doi.org/10.22108/cbs.2020.115349.1290

چکیده
  در پژوهش حاضر، اثربخشی برنامۀ مداخلۀ مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر میزان رفتارهای کلیشه‌ای کودکان مبتلا به اختلال طیف درخودمانده با عملکرد بالا بررسی شد. روش پژوهش، شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون‌ـ‌پس‌آزمون ...  بیشتر
روابط ساختاری ویژگی‌های شخصیتی و رضایت از زندگی: نقش میانجی هدف‌های زندگی و عاطفۀ مثبت و منفی
روابط ساختاری ویژگی‌های شخصیتی و رضایت از زندگی: نقش میانجی هدف‌های زندگی و عاطفۀ مثبت و منفی

سیاوش طالع پسند؛ مریم رستمی

دوره 8، شماره 2 ، آذر 1397، صفحه 85-102

https://doi.org/10.22108/cbs.2020.106131.1137

چکیده
  هدف این مطالعه، بررسی روابط ساختاری ویژگی‌های شخصیتی و رضایت از زندگی با نقش میانجی عاطفۀ مثبت و منفی و هدف‌های زندگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش را همۀ افراد بزرگسال منطقۀ 6 شهر تهران در سال 1395تشکیل می‌دهند. ...  بیشتر