ساخت و هنجاریابی پرسشنامه تجارب هیجانی درمان گران در جلسه درمان؛ مورد مطالعه: درمان گران شهر اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران

2 گروه مشاوره ، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، خمینی شهر، اصفهان ، ایران

3 گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران

10.22108/cbs.2024.138400.1799

چکیده

این مقاله برگرفته از پژوهشی ترکیبی در زمینه تجارب هیجانی درمان‌گران در جلسه درمان، با روش ترکیبی و رویکرد اکتشافی متوالی (کیفی-کمّی) است و به مرحله کمّی این پژوهش مربوط می‌شود. هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه تجربیات هیجانی درمان‌گران، براساس 5 عامل اصلی شناسایی‌شده در مرحله کیفی است. از جامعه روان‌درمان‌گران شاغل در شهر اصفهان، برابر با 235 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها، با روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای براساس دو متغیر جنس درمان‌گر و دارابودن/نبودن سابقه تدریس دانشگاهی بود. داده‌ها، با دو روش تحلیل عاملی اکتشافی و مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و بااستفاده از نرم‌افزارهای R 4.3.0، SPSS Statistics 26 و SmartPLS تحلیل شد. پرسشنامه اولیه طراحی‌شده، مشتمل بر 54 گویه بود. انجام تحلیل مقدماتی، وارسی مقدماتی داده‌ها و تحلیل عاملی اکتشافی بر روی داده-های نهایی، منجر به کاهش گویه‌ها به از 54 گویه به تعداد 35 گویه شد. همچنین ساختار عاملی نهایی، شامل شش عامل هیجانات مرتبط با فرسودگی شغلی(شامل 8 گویه)، هیجانات مرتبط با چالش‌های شغلی (7 گویه)، توانایی‌های هیجانی (5 گویه)، نوع هیجانات تجربه‌شده (5 گویه)، هیجانات ناشی از نوع ارتباط با مراجعان (7 گویه)، و هیجانات ناشی از تردید و نااطمینانی (3 گویه) بود. پرسشنامه نهایی، برای تشخیص تجربیات هیجانی درمان‌گران و آسیب‌های احتمالی آن‌ها، توسط مراکز ذی‌ربط قابل‌کاربرد است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Constructing and validating the questionnaire of therapists' emotional experiences in the treatment session Case Study: Therapists of Isfahan

نویسندگان [English]

  • Anahid Delavar 1
  • fahimeh namdarpour 2
  • Mehdi Tabrizi 3
1 Ph. D. Candidate، Department of Counseling, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr/Isfahan, Iran
2 Department of Counseling, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr, Isfahan, Iran
3 ِDepartment of Counseling, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr/Isfahan, Iran
چکیده [English]

This article is derived from research in the field of therapists' emotional experiences in the treatment session, with a mixed method and sequential exploratory approach (qualitative-quantitative), and is related to the quantitative phase of this research. The primary purpose of this article was to create and validate a questionnaire on the emotional experiences of therapists, based on the five main factors identified in the qualitative phase. The statistical population was all psychotherapists working in Isfahan City in 2022-3. The sample size was consisted of 235 psychotherapists. Data collection was by quota sampling method. Data analysis carried out with two methods exploratory factor analysis and structural equation modeling with a partial least squares approach. The software used for data analysis was R 4.3.0, SPSS Statistics 26, and SmartPLS. The initially designed questionnaire consisted of 54 items. After performing preliminary data analysis, preliminary data verification, and exploratory factor analysis on the final data, the items were reduced from 54 to 35. The final factorial structure included six factors of emotions related to job burnout (8 items), emotions related to job challenges (7 items), emotional abilities (5 items), type of emotions experienced (5 items), emotions caused by the type of communication with clients (7 items), and emotions caused by doubt and uncertainty (3 items). The validated questionnaire can be used by clinics and psychotherapy centers to diagnose the emotional experiences of therapists and their possible injuries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional experiences, therapists, construction and validation, Questionnaire of Therapists'
  • Emotional Experiences

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 27 تیر 1402
  • تاریخ بازنگری: 25 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 18 شهریور 1403