شناسایی الگوی مهارت‌های مربیگری شغلی بر اشتغال حمایت‌شده در افراد با کم‌توانی ذهنی: یک مطالعه کیفی با روش تحلیل مضمون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص- دانشگاه اصفهان

2 دانشیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان

3 دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22108/cbs.2024.141734.1905

چکیده

اشتغال حمایت‌شده یک رویکرد موفق در توان‌بخشی شغلی افراد با کم‌توانی ذهنی است که موفقیت‌آمیز بودن آن وابستگی بسیار زیادی به مربیگری شغلی دارد؛ لذا پژوهش حاضر باهدف شناسایی مهارت‌های مربیگری شغلی تأثیرگذار بر اشتغال حمایت‌شده در افراد با کم‌توانی ذهنی انجام شد.

در پژوهش حاضر با رویکرد تحلیل کیفی و با روش تحلیل مضمون، کلیه مقالات و پایان‌نامه‌های معتبر منتشرشده از سال 2005 تا 2023 در پایگاه‌های اطلاعاتی و انتشارات معتبر از قبیل ساینس‌دایرکت، سیج‌پاپ، پایگاه اطلاع‌رسانی اریک، کتابخانه آنلاین ویلی، اسپرینگر، مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی (پاپمد)، مرکز اطلاعاتی پروکوست، پایگاه مجلات تخصصی نور، پایگاه مرکز اطلاعات علمی، مگ‌ایران و ایران‌داک که به بررسی مربیگری شغلی و اشتغال حمایت‌شده در افراد با کم‌توانی ذهنی پرداخته بودند، بررسی شدند. از این‌رو، با توجه به ملاک‌های ورود و خروج به پژوهش، 43 مطالعه واجد شرایط تشخیص داده شد و با روش تحلیل مضمون مبتنی بر مدل شبکه‌ای آتراید-استرلینگ مورد تحلیل قرار گرفت.

بر اساس نتایج، 85 مضمون پایه، 13 مضمون سازمان‌دهنده و 5 مضمون فراگیر شناسایی و مدل پنج‌وجهی الگوی مربیگری شغلی تدوین شد؛ به عبارت دیگر، می‌توان عوامل تأثیرگذار بر اشتغال حمایت‌شده را در مهارت‌های هیجانی- عاطفی، مهارت‌های عمومی، مهارت‌های تخصصی، شناخت فرهنگ و جامعه و مهارت‌های کسب درآمد، خلاصه کرد.

نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از رویکرد اشتغال حمایت‌شده زمانی می‌تواند اثربخش باشد که ابعاد مربیگری شغلی آن در نظر گرفته شود تا بر اساس آن بتوان در جهت کاهش بیکاری افراد با کم‌توانی ذهنی و کمک به اقتصاد این طیف از جامعه گام برداشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the Pattern of Job Coaching Skills on Supported Employment in Adults with Intellectual Disability: A Thematic Analysis Study

نویسندگان [English]

  • hamidreza sharifi jondani 1
  • Ghasem Norouzi 2
  • Mohammad Ashori 3
1 kPhD student - Psychology and Education of Exceptional Children - Department of Psychology and Education of Children with Special Needs - Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University
2 Department of Psychology and Education of People with Special Needs, Faculty of Education and Psychology University of Isfahan Isfahan, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology and Education of People with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Supported employment is a successful approach in the vocational rehabilitation of adults with intellectual disabilities, and is highly dependent on job coaching. Therefore, the current study was conducted to identify job coaching skills affecting supported employment in Adults with intellectual disability. Articles and dissertations were checked in ScienceDirect, Sagepub, Eric, Wiley, Springer, Pubmed, ProQuest, Noormags, Sid, Magiran, and Irandoc in the period 2005 to 2023; using a combination of expressions including “supported employment”, and “job coaching” and “intellectual disability” were reviewed. Hence, according to the inclusion and exclusion criteria, the results of 43 eligible studies were extracted and analyzed by the Attride-Storling method. Consequently,85 basic themes, 13 organizing themes, and 5 global themes were identified and the five-faceted model of job coaching model was designed. In other words, the factors affecting supported employment can be summarized as emotional skills, general skills, specialized skills, knowledge of culture and community, and business skills. The results of this study showed that the use of the supported employment approach can be effective when the aspects of job coaching are considered to reduce the unemployment of people with intellectual disabilities and help their economy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • Job Coaching"
  • Supported Employment"
  • , "
  • Intellectual Disability"

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 16 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 06 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 17 شهریور 1403