نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
3 گروه داخلی اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشکده علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of Captainlog cognitive rehabilitation software on prospective and retrospective memory in patients with multiple sclerosis. This study was a quasi-experimental study with pre-test-post-test design and control group. Thirty-four patients with multiple sclerosis were selected by purposive sampling method and were randomly and equally assigned to the experimental and control groups (17 patients in each group). The experimental group was intervened in 16 sessions of 60 minutes with Captain Log cognitive rehabilitation software, while the control group did not receive any intervention. Subjects were assessed using the Prospective and Retrospective Memory Questionnaire (2003). Data were analyzed using analysis of covariance. The results showed that Captain Log cognitive rehabilitation software had a significant effect on prospective and retrospective memory in patients with multiple sclerosis (P <0.05). The findings of this study showed that Captain Log software can play an important role in improving prospective and retrospective memory in patients with multiple sclerosis.
کلیدواژهها [English]
مالتیپل اسکلروزیس[1] نوعی بیماری مزمن و تباهکنندۀ سیستم عصبی مرکزی است که در اوایل بزرگسالی شروع میشود و براساس آمار، بیش از ۲ میلیون نفر را در سراسر جهان تحتتأثیر قرار داده است (کافمن، پوهان، کاهل، ییلدیزلی، مگنوسان، کام[2] و همکاران، 2019). در ایران نیز، بیش از پنجاههزار نفر به این بیماری مبتلا هستند. همچنین، اماس از شایعترین بیماریهای نورولوژیک در سنین جوانی است که نخستین بار در سال ۱۸۲۲ ثبت شد (قاسمی، رضوی و نیکزاد، 2017). این بیماری که میتواند در هر مقطعی از زندگی ظاهر شود، معمولاً در سنین ۱۵ تا ۵۰سالگی دیده میشود و اگرچه در بعضی از کودکان نیز گزارش شده است، شیوع آن در این سنین شایع نیست (هوانگ، چن و ژانگ[3]، 2017). حدود ۱۰درصد از موارد ابتلا، پیش از ۱۸سالگی شروع میشود. به نظر میرسد شیوع اماس در طی قرن گذشته بهطور پیوسته افزایش داشته است و این افزایش عمدتاً در خانمها دیده شده است (گلدنبرگ[4]، 2012)؛ بهطوریکه زنان سهبرابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا میشوند (هوانگ و همکاران، 2017). خطر اماس با وضعیت اجتماعی و اقتصادی ارتباط دارد و نشانههای آن بهشدت متغیر است (دابسون و گیووانونی[5]، 2019).
از نگرانیهای همراه با این بیماری، اختلال در عملکرد حافظه[6] است. بیماری اماس، عارضۀ التهابی و کاهش نورونی در سیستم عصبی مرکزی است که با تظاهرات خودایمنی همراه است (کلندرفر، کراجنیک، ووتیک، فریهر، پرایر و اسکوپف[7]، 2013) و آسیبهای نورولوژیک ناشی از آن که نواحی لوب گیجگاهی، هیپوکامپ و آمیگدال را نشانه میگیرد، به بروز اختلال در حافظۀ افراد منجر میشود. همچنین، هرچقدر که شدت بیماری بیشتر باشد، آسیبهای واردشده به حافظه نیز جدیتر خواهد بود (بندیک، راماسامی، مانسچاور، وینستاک-گاتمن و زیوادیو[8]، 2009). دراینمیان، حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر نیز تحتتأثیر این بیماری قرار میگیرند و عملکرد آنها دستخوش چالش میشود (زارع و قرهقوزلو، 1396).
حافظۀ آیندهنگر، به توانایی انسان در بهیادآوردن کارهایی اشاره دارد که برای انجام آنها در آینده برنامهریزی شده است (کاردیاسمنوس، کلاوسون، ویلکن و والین[9]، 2008). درواقع، این حافظه فرد را یاری میدهد تا قراری را که در زمانی خاص گذاشته است، به یاد آورد یا به خاطر داشته باشد که دارویی را سر وقت استفاده کند (آزوپاردی، جاهل و اوفری[10]، 2015). بهیادآوردن گذشته نیز، از دیگر کارکردهای حافظه است که بر عهدۀ حافظۀ گذشتهنگر قرار دارد (چنگ، یانگ، دانگ، چن، ژانگ، هوانگ[11] و همکاران، 2013) و جزئی از حافظۀ آیندهنگر محسوب میشود (زاگ، وودز، ساوسدا، ویب و سیمونی[12]، 2012)؛ چراکه حافظۀ آیندهنگر، مستلزم اطلاعات ادراکی از مفاهیم گذشته است که گاهی باید بهمدت چند ثانیه، چند ساعت یا چند روز به تأخیر بیفتد (زارع، علیپور و مصطفایی، 1393). بهطورکلی، حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر، نقش مهمی را تعاملات اجتماعی و زندگی حرفهای افراد ایفا میکنند و توجه به آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است (رندال، هنری، فیلیپس، دلاپیداد گارسیا، بوث، فیلیپس[13] و همکاران، 2012).
این در حالی است که برای بهبود مشکلات شناختی بیماران مبتلا به اماس ازجمله اختلالات حافظه، درمانهای مختلفی مانند درمانهای دارویی، مداخلات جبرانی و توانبخشی شناختی بهکمک رایانه پیشنهاد شده است. با پیشرفت روزافزون فناوریهای رایانهای و دقت و سهولت استفاده از آنها، برنامههای رایانهای متنوعی درزمینههای مختلف آموزشی درجهت ارتقای توانمندیهای شناختی و بهویژه حافظه طراحی شده است. درمقابل کاربرد رایانه برای بهبود مشکلات شناختی، بسیاری از برنامههای سنّتی بازتوانی شناختی نیازمند ارتباط چهرهبهچهره است و بهکارگیری آنها نیازمند فراهمآوردن مکانی مناسب برای جلسه، برنامۀ مشارکتی و زمان نقلوانتقال است. آموزش رایانهای یک رویکرد یادگیری جذاب و برانگیزاننده است (مسینی، ناسیوس، کسمیدیس، زامپاکیس، مالفاکی، انتوسکو[14] و همکاران، 2017).
دراینمیان، نرمافزار کاپیتان لاگ[15]، یک مجموعۀ آموزشی برای ارتقای کارکردها و فرایندهای عالی شناختی و ابزاری برای بازتوانی شناختی است که چندبعدی است و میتواند طیف وسیعی از کارکردهای شناختی را ارتقا دهد و ازاینطریق، علاوهبر آموزش شناختی که برای تقویت و بهبود مهارتهای ذهنی و شناختی ارائه میشود، باعث افزایش عزتنفس[16]، خودکارآمدی[17] و بهبود کنترل خود نیز میشود. این مجموعه دوهزار برنامه و تکلیف مختلف در سطوح گوناگون دارد که مهمترین بخشهای آن به حافظۀ فعال و کارکردهای اجرایی مربوط است. نرمافزار کاپیتان لاگ حافظۀ فعال را بهطور چشمگیری درگیر میکند و تمام ابعاد حافظه را نیز بهصورت کامل به چالش میکشد. این امر موجب تقویت حافظۀ فعال در دو حیطۀ کلامی[18] و غیرکلامی[19] میشود که تا حدودی دربرگیرندۀ حافظۀ فعال شنیداری و دیداری نیز هستند؛ بنابراین، فرد میتواند مهارتها و تواناییهای خود را برای یادگیری و کسب موفقیت در حیطههای مختلف زندگی روزمره، امور تحصیلی و شغلی بهبود بخشد (رحمانی، بوگر، طالعپسند و نوکانی، 2020).
تاکنون پژوهشهای گوناگونی برای بررسی اثربخشی این نرمافزار شناختی انجام شده است. در ایران، ابراهیمپور بروجنی و رضایی دهنوی (1400) در پژوهش خود نشان دادند تمرینهای مبتنیبر مهارتهای عصبروانشناختی در نرمافزار کاپیتان لاگ بر بهبود عملکرد حافظۀ بزرگسالان مؤثر است. نتایج پژوهش نظربلند، نوحهگری و صادقی فیروزآبادی (1398) نیز نشان داد برنامۀ توانبخشیشناختی رایانهای کاپیتان لاگ، عملکرد ریاضی، حافظۀ کاری و توجه پایدار کودکان دچار اختلالهای طیف اُتیسم را بهبود میبخشد. یافتههای پژوهش طباطبایی، نادی و سجادیان (1397) نیز حاکی از آن بود که بستۀ نرمافزاری توانمندسازی شناختی کاپیتان لاگ بیش از بستۀ آموزش تلفیقی غیررایانهای حافظۀ فعال و توجه انتخابی بر بهبود کارکردهای اجرایی در دختران مبتلا به بیماری صرع لوب گیجگاهی مؤثر است. همچنین، رویتوند، غیاثوند و امیریمجد (1397) در پژوهشی نشان دادند اجرای نرمافزار شناختی کاپیتان لاگ بر ادراک دیداریـفضایی، ادراک دیداریـفضایی کلامی و حافظۀ ادراک دیداریـفضایی غیرکلامی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری مؤثر بوده است.
علاوهبراین، پژوهشهای گوناگونی در خارج از ایران نیز انجام شده است که حاکی از اثربخشی نرمافزار شناختی کاپیتان لاگ بوده است. یافتههای پژوهش گاسپاری، زینی و استچی[20] (2021) تقویت توانبخشی شناختی در بیماران با بیماری مالتیپل اسکلروزیس با یک ابزار خاص CR مبتنیبر علائم بیماری است. شاهپوری و همکاران (2020) تأثیر توانبخشی شناختی را با دونپزیلدرمانی بر عملکرد حافظه، توجه، کیفیت زندگی و افسردگی در بیماران مالتیپل اسکلروزیس مقایسه کردهاند. لینکول[21] و همکاران (2020) توانبخشی شناختی برای توجه و حافظه در افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس را بررسی کردهاند که یک کارآزمایی تصادفی کنترلشده (CRAMMS) بوده است. پژوهش ویست، وانگ، باکون، روسالس و ویست[22] (2020) حاکی از آن بود که آموزش شناختی رایانهای با استفاده از نرمافزار کاپیتان لاگ میتواند حافظۀ فعال دانشآموزان را بهبود بخشد. همچنین، بووین، ناکاسوجا، سیکورسکی، رویزنرـاسکودرو، فامیلیر لوپز، والهوف[23] و همکاران (2019) در پژوهش خود نشان دادند توانبخشی شناختی رایانهای با استفاده از نرمافزار کاپیتان لاگ میتواند به بهبود توجه و حافظه در کودکان بازمانده از مالاریای شدید منجر شود. نتایج مطالعات ساها، چاکرابورنی، موخوپادهیای، باندهوپادهیای و گهوش[24] (2015) نیز حاکی از آن بود که آموزش توجه مبتنیبر رایانه با استفاده از نرمافزار کاپیتان لاگ میتواند موجب بهبود سرعت پردازش، هماهنگی دیداریـحرکتی، توجه پایدار و حافظۀ فعال در کودکان با اختلال بیشفعالی نقصتوجه شود.
اگرچه در حوزۀ تأثیر توانبخشی رایانهای با استفاده از نرمافزار کاپیتان لاگ بر توجه، حافظه، کارکردهای اجرایی، هماهنگی دیداریـحرکتی، سرعت پردازش و ادراک دیداریـفضایی در گروههای مختلف افراد پژوهشهایی انجام شده است، پژوهشی یافت نشد که بهطور مبسوط به بررسی اثربخشی این برنامه بر حافظۀ گذشتهنگر و آیندهنگر بیماران مبتلا به اماس بپردازد؛ بنابراین، مسئلۀ اصلی این پژوهش، بررسی اثربخشی تمرینهای مبتنیبر مهارتهای عصبروانشناختی در نرمافزار کاپیتان لاگ بر حافظۀ گذشتهنگر و آیندهنگر در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس است.
روش
پژوهش حاضر بهلحاظ هدف از نوع کاربردی و ازنظر طرح پژوهشیْ نیمهآزمایشی، از نوع پیشآزمونـپسآزمون با گروه گواه است.
جامعه، نمونه و روش نمونهگیری
جامعۀ آماری پژوهش حاضر، شامل همۀ بیماران مبتلا به اماس در شهر اصفهان در سال 1399 است. نمونۀ آماری این پژوهش را 34 نفر از بیماران مبتلا به اماس تشکیل میدهند که بهروش نمونهگیری هدفمند از میان مراجعهکنندگان یک مرکز سلامت روان در شهر اصفهان انتخاب شدند. انتساب گروهها به آزمایش و گواه، بهروش تصادفی انجام شد. درضمن، حجم نمونه در هر گروه 17 نفر بود.
ملاکهای ورود به پژوهش که در هریک از آزمودنیها کنترل شد، عبارت بود از: گذشت حداقل یک سال از تشخیص قطعی بیماری، داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم، توانایی کار با نرمافزار کاپیتان لاگ پس از ارائۀ آموزش، مبتلانبودن به بیماریها و اختلالات روانی همچون افسردگی و رضایت برای ورود به مطالعه. همچنین، معیارهای خروج از پژوهش شامل نبودِ هریک از شرایط ورود به مطالعه، داشتن بیش از یک غیبت در طول اجرای مداخله و نارضایتی بیمار از ادامۀ روند درمان بود.
ابزار پژوهش
برای جمعآوری اطلاعات از ابزار زیر استفاده شد:
پرسشنامۀ حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر[25]: از این پرسشنامه برای ارزیابی متغیر وابستۀ پژوهش یعنی حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر شرکتکنندگان استفاده شد. پرسشنامۀ حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر را کرافورد، اسمیت، مایلو، دلاسالا و لوجیه[26] در سال 2003 تهیه کردند که 16 گویه و 2 خردهمقیاس دارد که عبارت است از: حافظۀ آیندهنگر، حافظۀ گذشتهنگر و نمرۀ کل مقیاس که حافظۀ عمومی نام دارد و از مجموع نمرات خردهمقیاسها به دست میآید و حداقل و حداکثر نمرۀ آن از 16 تا 80 است. نمرهگذاری سؤالات بهصورت مقیاس لیکرت پنجگزینهای از یک (هرگز) تا پنج (همیشه) است و افراد باتوجهبه میزان فراوانی رفتارها به سؤالات پاسخ میدهند. گفتنی است که اعتبار پرسشنامه با استفاده از همسانی درونی در مقیاسهای حافظۀ آیندهنگر، گذشتهنگر و نمرۀ کل در حد قابلقبول و ضرایب آلفای کرونباخ برای هریک از این خردهمقیاسها بهترتیب 80/0، 84/0 و 89/0 بود. علاوهبراین، بررسی ویژگیهای روانسنجی این پرسشنامه در مطالعۀ زارع و همکاران (1393) مطلوب گزارش شد و ضریب آلفای 83/0 برای کل پرسشنامه به دست آمد.
برای انجام پژوهش، ابتدا 34 نفر از بیماران مبتلا به اماس که به یک مرکز سلامت روان در شهر اصفهان مراجعه کرده بودند، بهروش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و آزمودنیها بهصورت تصادفی، در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. در ابتدای کار، جلسهای توجیهی برای شرکتکنندگان برگزار شد و مراحل مداخله برای آنها شرح داده شد. پس از آن، تمامی شرکتکنندگان به پرسشنامۀ حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر پاسخ دادند و ابهامات خود را دربارۀ روند پژوهش برطرف کردند. سپس پژوهشگر، مداخله با نرمافزار توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ را بهصورت حضوری برای گروه آزمایش برگزار کرد و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برنامۀ توانبخشی شناختی با نرمافزار کاپیتانلاگ، طی 16 جلسۀ 60دقیقهای و بهمدت 4 هفته برگزار میشد.
این نرمافزار، یکی از پرکاربردترین نرمافزارهای توانبخشی شناختی است که به ارتقای توانمندیهای ذهنی افراد میپردازد. همچنین، بیش از 2000 تمرین را با هدف بهبود 20 مهارت شناختی در خود جای داده است و برای افرادی با اختلالات بیشفعالیـنقصتوجه، ناتوانیهای یادگیری، کمتوانی ذهنی، آسیبهای مغزی، دمانس و آلزایمر، تأخیر در مراحل رشد و تحول و همچنین، اختلالات خلقی و اسکیزوفرنی استفاده میشود. نرمافزار توانبخشی شناختی کاپیتانلاگ که اولین بار در سال 2000 و توسط شرکتBrain Train آمریکا ارائه شد، برای افراد بالای 6 سال آماده شده است و سطوح مختلفی از دشواری را شامل میشود. تمامی تمرینهای موجود در این نرمافزار چندبعدی هستند و بر بیش از یک توانایی شناختی تمرکز دارند؛ بنابراین، کارکردهای پایه و عالی را هدف قرار میدهند. این نرمافزار براساس مدل یادگیری بدون خطا، برای توانبخشی شناختی انواع حافظه طراحی و ساخته شده است (شریفی، 2015). یادگیری بدون خطا، شیوۀ آموزشی است که در آن تا جایی که امکان دارد، افراد را از انجام اشتباه باز میدارد تا مهارتهای نوین یا اطلاعات جدید را به دست آورند. روشهای مختلفی برای کاهش احتمال خطا وجود دارد که در این نرمافزار از برخی از آنها استفاده شده است؛ ازجمله الف) تقسیم هر تکلیف به تکالیف و گامهای کوچکتر و شروع آموزش از راحتترین سطح؛ ب) عدمتشویق حدسزدن و استفاده از روش آزمایش و خطا؛ ج) ندادن فرصت اشتباه به فرد با دادن سرنخهای بیشتر برای بازیابی تا رسیدن به پاسخ درست؛ د) ارائۀ نمونه و مثالهای کافی قبل از اینکه از فرد خواسته شود تکلیف اصلی را انجام دهد؛ و) تصحیح فوری خطاها. این نرمافزار 16 جلسۀ آموزشی برای توانبخشی انواع حافظه (حافظۀ کاری، حافظۀ معنایی، حافظۀ رویدادی، حافظۀ آیندهنگر، گذشتهنگر و حافظۀ روزمره) دارد. هر جلسۀ آموزشی سطوح دشواری مختلفی دارد. بیمار در هر جلسه تمرینات پیشبینیشده در نرمافزار را انجام میدهد و هر تمرین از سطح دشواری 1 شروع میشود و بیمار پس از اینکه تمرینات این سطح را با موفقیت انجام داد، نرمافزار وی را به یک سطح دشوارتر هدایت میکند و این روند تا انجام تمام تمرینات پیشبینیشده با سطح دشواری مختلف ادامه خواهد یافت. روایی و اعتبار این نرمافزار در بیماران با آسیب مغزی را شریفی، زارع و حاتمی (2016) و زارع، شریفی و حاتمی (2015) ارائه کردند. در جدول 1 چهارچوب جلسات آمده است.
جدول 1. محتوای جلسات تمرینی
جلسات |
محتوا |
هدف |
زمان |
جلسۀ 1 |
بررسی نقاط ضعف و قوت و اجرای پیشآزمون آموزش و یاددهی شیوۀ کار با نرمافزار و ساخت آیدی برای تکتک آزمودنیها |
بهبود حافظۀ آیندهنگر و حافظۀ گذشتهنگر |
60 |
جلسۀ 2 |
تمرینات مربوط به تقویت حافظۀ دیداریـتصویری |
60 |
|
جلسۀ 3 |
تمرینات مربوط به تقویت حافظ دیداریـتصویری |
60 |
|
جلسۀ 4 |
تمرینات مربوط به تقویت حافظۀ شنیداریـدیداری |
60 |
|
جلسۀ 5 |
تمرینات مربوط به تقویت حافظۀ شنیداریـدیداری |
60 |
|
جلسۀ 6 |
تمرینات مربوط به تقویت حافظۀ دیداریـفضایی |
60 |
|
جلسۀ 7 |
تمرینات مربوط به تقویت حافظۀ دیداریـفضایی |
60 |
|
جلسۀ 8 |
تمرینات مربوط به تقویت حافظۀ عددی و تداعی کلمات |
60 |
|
جلسۀ 9 |
تمرینات مربوط به تقویت حافظۀ رویدادی و بسط شناختی |
60 |
|
جلسۀ 10 |
تمرینات مربوط به تقویت حافظۀ رویدادی و بسط شناختی |
60 |
|
جلسۀ 11 |
تمرینات مربوط به تقویت زمانی و مکانی |
60 |
|
جلسۀ 12 |
تمرینات مربوط به تقویت زمانی و مکانی |
60 |
|
جلسۀ 13 |
تمرینات مربوط به تقویت حافظۀ حرکتی |
60 |
|
جلسۀ 14 |
تمرینات مربوط به تقویت حافظۀ حرکتی |
60 |
|
جلسۀ 15 |
تمرینات مربوط به تقویت فراحافظه |
60 |
|
جلسۀ 16 |
خروج از برنامه و جمعبندی و پسآزمون |
60 |
در پایان جلسات آموزش، هر دو گروه آزمایش و گواه، مجدداً پرسشنامۀ حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر را بهعنوان پسآزمون تکمیل کردند. در این پژوهش، بهمنظور رعایت ملاحظات اخلاقی، از تمامی شرکتکنندگان رضایتنامۀ کتبی برای حضور در پژوهش گرفته شد. اصول رازداری، امانتداری و رعایت حریم خصوصی آنها نیز مورد توجه قرار گرفت و همچنین، به رضایت آزمودنیها در طول دورۀ مداخله و پرهیز از ادامۀ آموزش درصورت مخالفت و نارضایتی آنها توجه شد. دادههای حاصل از پیشآزمون و پسآزمون نیز با استفاده از نرمافزار SPSS-21 تجزیهوتحلیل شد؛ بهاینصورت که در بخش آمار توصیفی، بهمنظور توصیف دادههای بهدستآمده از شاخصهای میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی، بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها
یافتههای توصیفی بیانگر سن آزمودنیها در گروه آزمایش با میانگین و انحراف استاندارد 36/33 و 67/8 سال و در گروه گواه با میانگین و انحراف استاندارد 71/5 و 89/2 سال بود. برای بررسی اثر متغیرهای کنترل پژوهش ازجمله سن آزمودنیها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و گروه کنترل ازنظر سن تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0P>). شاخصهای توصیفی شامل شاخصهای آماری مانند میانگین و انحراف معیار مربوط به نمرات پیشآزمون و پسآزمون خردهمقیاس حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر در گروه آزمایش و گروه کنترل در جدول 2 مشاهده میشود.
جدول 2. میانگین، انحراف معیار و نرمالیتی متغیرهای پژوهش
خردهمقیاس |
مرحله |
گروه آزمایش |
گروه کنترل |
آزمون کلموگروفـاسمیرنف |
||
میانگین |
انحراف استاندارد |
میانگین |
انحراف استاندارد |
آمارهـسطح معناداری |
||
آیندهنگر |
پیشآزمون |
20/22 |
54/6 |
08/19 |
54/4 |
979/0 - 802/0 |
پسآزمون |
07/23 |
34/5 |
33/27 |
74/4 |
||
گذشتهنگر |
پیشآزمون |
07/21 |
69/6 |
33/19 |
56/4 |
983/0 - 538/0 |
پسآزمون |
93/21 |
03/7 |
67/25 |
52/5 |
||
نمرۀ کل |
پیشآزمون |
27/43 |
98/6 |
42/38 |
67/6 |
930/0- 070/0 |
پسآزمون |
00/45 |
22/7 |
0/53 |
58/7 |
همانطور که جدول 2 نشان میدهد، میانگین نمرۀ کل و همچنین خردهمقیاسهای حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر، پیش از مداخله و پس از مداخله در هر دو گروه تغییر یافته است. در قسمت یافتههای استنباطی، بهمنظور بررسی فرضیۀ پژوهش و معناداری تفاوتهای مشاهدهشده، از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. بهاینمنظور، ابتدا مفروضۀ نرمالبودن توزیع دادهها با استفاده از آزمون شاپیرو ویلکز، مفروضۀ همگنی واریانس با آزمون لون و مفروضۀ همگنی شیب رگرسیون بررسی و تأیید شد (05/0P>). علاوهبراین، نتایج آزمون لامبدای ویلکز نیز برای بررسی کلی اثر نرمافزار کاپیتان لاگ در بهبود حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر در موقعیت پسآزمون تحلیل شد و نتیجه حاکی از آن بود که گروه آزمایش و گواه حداقل در یکی از خردهمقیاسهای حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر تفاوت معناداری دارند (01/0P<). درادامه، نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره یا مانکوا برای بررسی اثربخشی نرمافزار توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ بر حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر در موقعیت پسآزمون در جدول 3 ارائه شده است.
جدول 3. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت دو گروه در حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر در موقعیت پسآزمون
موقعیت |
منابع تغییرات |
مجموع مجذورات |
درجۀ آزادی |
میانگین مجذورات |
F |
سطح معناداری |
اندازۀ اثر |
توان آزمون |
حافظۀ آیندهنگر |
پیشآزمون |
02/17 |
1 |
02/17 |
73/0 |
40/0 |
03/0 |
13/0 |
گروه |
66/105 |
1 |
66/105 |
51/4 |
045/0 |
16/0 |
53/0 |
|
خطا |
65/538 |
23 |
42/23 |
|
|
|
|
|
حافظۀ گذشتهنگر |
پیشآزمون |
82/138 |
1 |
82/131 |
39/36 |
05/0 |
10/0 |
34/0 |
گروه |
16/200 |
1 |
16/200 |
72/5 |
025/0 |
20/0 |
63/0 |
|
خطا |
17/805 |
23 |
01/35 |
|
|
|
|
نتایج جدول 3 نشان میدهد تفاوت در نمرات خردهمقیاسهای حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر، بین گروه آزمایش و گروه کنترل در موقعیت پسآزمون معنادار است (01/0P<)؛ بنابراین، فرضیۀ اصلی این پژوهش تأیید میشود. باتوجهبه این یافتهها میتوان گفت نرمافزار کاپیتان لاگ بر حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر در بیماران مبتلا به اماس، در مرحلۀ پسآزمون مؤثر بوده و به بهبود آن منجر شده است.
بحث و نتیجهگیری
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینهای مبتنیبر مهارتهای عصبروانشناختی در نرمافزار کاپیتان لاگ بر بهبود حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر در بیماران مبتلا به اماس انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد بین گروه آزمایش با گروه کنترل در حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر تفاوت معناداری وجود داشت که این امر، حاکی از اثرگذاری تمرینهای مبتنیبر مهارتهای عصبروانشناختی در نرمافزار کاپیتان لاگ بر حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر بیماران مبتلا به اماس بود. این یافته با نتایج پژوهشهای ابراهیمپور بروجنی و رضایی دهنوی (1400)، نظربلند و همکاران (1398)، طباطبایی و همکاران (1397)، گاسپاری، زینی و استچی (2021)، شاهپوری و همکاران (2020)، لینکول و همکاران (2020)، ویست و همکاران (2020)، بووین و همکاران (2019) و ساها و همکاران (2015) همخوان است.
در تبیین یافتۀ پژوهش حاضر مبنیبر اثربخشی برنامۀ شناختی کاپیتان لاگ بر حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر بیماران مبتلا به اماس، چنین میتوان بیان کرد که بیماری اماس با مشکلات شناختی گوناگونی همراه است (پورامیری، عظیمیان، اکبرفهیمی، پیشیاره و حسینزاده، 1398). دراینمیان، اختلال در حافظه یکی از این مشکلات است؛ بهطوریکه تقریباً نیمی از مبتلایان به اماس در طول زمان با اختلال در حافظه روبهرو میشوند که بهصورت ناتوانی در تمرکز، کندشدن فرایند فکری یا گنگشدن حافظه پدیدار میشود (مقدستبریزی، مظهری و زندگیآبادی، 1393). این در حالی است که نرمافزار کاپیتان لاگ بهعنوان یک برنامۀ بازتوانی پرکاربرد، برمبنای سیستم پردازش اطلاعات پایه طراحی شده است و با استفاده از آن میتوان تواناییهای ذهنی افراد را در حیطههای مختلف شناختی بهبود و ارتقا بخشید (رویتوند و همکاران، 1397).
علاوهبراین، مغز فعالْ اتصالات عصبشناختی بسیار مهمی را برای یادگیری شکل میدهد؛ درحالیکه مغز غیرفعال این اتصالات عصبشناختی پایدار و ضروری را به وجود نمیآورد. این در حالی است که تمرینهای شناختی در نرمافزار کاپیتان لاگ بهدلیل برخورداری از قابلیت تنظیم سطح دشواریِ تکلیف از ساده به دشوار، ایجاد چالشهای مداوم و جذاب شناختی و ایجاد انگیزه و رقابت در افراد، فعالیت مغز را افزایش میدهد و فضایی مناسبی برای توانمندسازی شناختی ایجاد میکند؛ بنابراین، ازآنجاکه بیماران مبتلا به اماس، با بدکاری در لوب پیشانی مواجه هستند و ازطرفدیگر، توانبحشی رایانهای با نرمافزار کاپیتان لاگ میتواند این مناطق را را تحریک کند، دور از انتظار نخواهد بود که با توانبخشی شناختی مبتنیبر نرمافزار کاپیتان لاگ حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر این دسته از افراد هم بهبود یابد. همچنین، توانبخشی شناختی روشی برای بازگرداندن ظرفیتهای شناختی ازدسترفته است که با اجرای تمرینات و ارائۀ محرکهای هدفمند صورت میپذیرد (باشی عبدلآبادی، پیلهور و صرامی، 1395).
دراینراستا، برنامههای توانبخشی رایانهای، با ترمیم نورونهای مسئول مهارتهای شناختی ازجمله حافظه در مغز میتوانند فواید زیادی برای بیماران مبتلا به اماس داشته باشند؛ بهطوریکه براساس اصل شکلپذیری، اگر مناطق «کمتر فعال» مغز بهصورت مناسب و مکرر تحریک شوند، بهدلیل تغییراتی که در ساختار نورونها ایجاد میشود، تغییرات پایدار باقی خواهند ماند. این در حالی است که توانبخشی شناختی رایانهای هم طبق اصل شکلپذیری و خودترمیمی مغزی عمل میکند و با برانگیختگی مناطق کمتر فعال در مغز تغییرات اساسی پایداری در آنها ایجاد میکند (آبباریکی، یزدانبخش و مؤمنی، 1396).
درنهایت، ازآنجاکه هیچ پژوهشی نمیتواند خالی از محدودیت باشد، پژوهش حاضر نیز با محدودیتهایی روبهرو شد. ازجملۀ این محدودیتها میتوان به عدمکنترل تمامی متغیرهای مزاحم، همچون میزان توجه، خستگی و وضعیت سلامت آزمودنیها، زمان نسبتاً کوتاه اجرای مداخلات و همچنین، حجم کم نمونۀ پژوهشی اشاره کرد؛ بنابراین، در تعمیم و تکیه بر نتایج این پژوهش باید این محدودیتها را در نظر گرفت. پیشنهادهای این پژوهش نیز عبارت است از اینکه در پژوهشهای آتی، به بررسی اثربخشی این برنامه بر سایر متغیرهای روانشناختی و گروههای هدف پرداخته شود. همچنین، پیشنهاد میشود برای تعمیم نتایج در اثربخشی مداخله، از نمونههای بزرگتری استفاده شود و طول مدت جلسات نیز بیشتر شود. علاوهبراین، باتوجهبه اثربخشی این مداخله بر حافظۀ آیندهنگر و گذشتهنگر، پیشنهاد میشود که از آن بهعنوان یک دورۀ درمانی اثربخش برای ارتقای مهارتهای شناختی و بهبود سلامت روان بیماران مبتلا به اماس در مراکز درمانی و توانبخشی استفاده شود. همچنین، باتوجهبه نقش تأثیر این برنامۀ توانبخشی بر فعالسازی نورونهای لوب پیشپیشانی، پیشنهاد میشود برای پیشگیری از اختلالات شناختی در افراد مبتلا به اماس، در بدو تشخیص، برنامههای توانبخشی با نرمافزار کاپیتان لاگ مورد استفاده قرار بگیرد.
[1]. Multiple Sclerosis (MS)
[2].Kaufmann, Puhan, Kuhle, Yaldizli, Magnusson & Kamm
[3]. Huang, Chen & Zhang
[4]. Goldenberg
[5]. Dobson & Giovannoni
[6]. Memory
[7].Kollndorfer, Krajnik, Woitek, Freiherr, Prayer & Schöpf
[8].Benedic, Ramasamy, Munschauer, Weinstock- Guttman & Zivadiov
[9]. Kardiasmenos, Clawson, Wilken & Wallin
[10]. Azzopardi, Juhel & Auffray
[11]. Cheng, Yang, Dong, Chen, Zhang & Huang
[12]. Zogg, Woods, Sauceda, Wiebe & Simoni
[13]. Rendell, Henry, Phillips, De la Piedad Garcia, Booth & Phillips
[14]. Messinis, Nasios, Kosmidis, Zampakis, Malefaki & Ntoskou
[15]. Captain Log's Software
[16]. Self Esteem
[17]. Self-Efficacy
[18]. Verbal
[19]. Non-Verbal
[20]. Gaspari, Zini & Stecchi
[21]. Lincoln
[22]. Wiest, Wong, Bacon, Rosales & Wiest
[23]. Boivin, Nakasujja, Sikorskii, Ruiseñor-Escudero, Familiar-Lopez & Walhof
[24]. Saha, Chakraborty, Mukhopadhyay, Bandhopadhyay & Ghosh
[25]. Prospective and retrospective memory questionnaire
[26]. Crawford, Smith, Milo, Delasala & Logie