حسن رضایی جمالویی؛ عباس ابوالقاسمی؛ محمد نریمانی؛ عادل زاهد
چکیده
هدف از این مطالعه، مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسهای در دانشآموزان دارای نارساییهای ویژه در یادگیری و دانشآموزان عادی بود. آزمودنیهای پژوهش شامل 80 دانشآموز پایه تحصیلی دوم راهنمایی بود ...
بیشتر
هدف از این مطالعه، مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسهای در دانشآموزان دارای نارساییهای ویژه در یادگیری و دانشآموزان عادی بود. آزمودنیهای پژوهش شامل 80 دانشآموز پایه تحصیلی دوم راهنمایی بود که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای و همتاسازی از میان دانشآموزان مدارس راهنمایی پسرانه اردبیل انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس ادراک از خود، مقیاس روابط مدرسهای، آزمون هوشی ریون، آزمونهای محققساخته خواندن، نوشتن و ریاضیات استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) نشان داد میانگین نمرات روابط مدرسهای در دانشآموزان عادی بیشتر از دانشآموزان دارای نارساییهای ویژه در یادگیری است(05/0>P). همچنین، نتایج نشان میدهد که میانگین نمرات ادراک از خود و مؤلفههای آن (شایستگی تحصیلی، مقبولیت اجتماعی، صلاحیت ورزشی، سلوک رفتاری، ظاهر فیزیکی و ارزش کلی خود) در دانشآموزان دارای نارساییهای ویژه در یادگیری، پایینتر از دانشآموزان عادی است (05/0>P). این یافتهها تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاورهای برای دانشآموزان استثنایی دارد.