رابطۀ سبک دلبستگی با نگرش به تصویر بدنی در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه: نقش واسطه‌ای نگرش فرهنگی‌اجتماعی به ظاهر و پذیرش خود
رابطۀ سبک دلبستگی با نگرش به تصویر بدنی در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه: نقش واسطه‌ای نگرش فرهنگی‌اجتماعی به ظاهر و پذیرش خود

مائده هاشمیان؛ عبدالعزیز افلاک سیر؛ محمدعلی گودرزی؛ چنگیز رحیمی

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1400، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22108/cbs.2022.131524.1598

چکیده
  ارزیابی نوجوانان از ظاهر جسمانی خود، مهم‌ترین متغیر در پیش‌بینی ادراک آنان از خودشان است؛ چراکه نخستین بُعد شکل‌گیری هویت در انسان، درک بدن و هویت بدنی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل ساختاری نگرش ...  بیشتر
تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر کارآمدی پردازش و عملکرد حافظۀ فعال در دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطه‌
تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر کارآمدی پردازش و عملکرد حافظۀ فعال در دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطه‌

خدیجه حسینی خواه؛ فریبرز نیکدل؛ ناصر نوشادی

دوره 8، شماره 2 ، آذر 1397، ، صفحه 33-48

https://doi.org/10.22108/cbs.2020.111297.1206

چکیده
  نقش بسیار مهم حافظۀ فعال در فعالیت‌های روزمرۀ زندگی و تحصیلی انسان‌ها، پژوهشگران را بر آن داشته تا روش‌هایی را برای بهبود عملکرد آن طراحی کنند. هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی ...  بیشتر
اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی در نوجوانی: تمایزاتی برمبنای میزان تکانش‌گری، درک کنترل‌‌پذیری و جایگزین‌های شناختی
اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی در نوجوانی: تمایزاتی برمبنای میزان تکانش‌گری، درک کنترل‌‌پذیری و جایگزین‌های شناختی

تورج سپهوند

دوره 8، شماره 2 ، آذر 1397، ، صفحه 49-66

https://doi.org/10.22108/cbs.2020.119169.1346

چکیده
  اختلالات اضطرابی، معمول‌ترین طبقه از اختلالات روانی‌اند. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ تکانش‌گری، درک کنترل‌پذیری و درک و تولید جایگزین‌های شناختی در نوجوانان دارای اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی انجام ...  بیشتر
نقش دشواری در تنظیم هیجان و افکار خودآیند منفی در تاکتیک‌های حل تعارض نوجوان و والدین
نقش دشواری در تنظیم هیجان و افکار خودآیند منفی در تاکتیک‌های حل تعارض نوجوان و والدین

فریده سادات حسینی؛ فرزاد کریمی؛ محسن نظرپور

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 77-94

https://doi.org/10.22108/cbs.2019.101423.1020

چکیده
  مقدمه: دشواری در تنظیم هیجان و افکار خودآیند منفی به صورت جداگانه، در چندین مدل آسیب شناسی روانی به منزله‌ی مولفه‌های کلیدی در اختلالات روانی خاص در نظر گرفته شده‌اند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش دشواری ...  بیشتر
بررسی روند تحولی تعالی معنوی از نوجوانی تا پیری: مطالعۀ مقطعی
بررسی روند تحولی تعالی معنوی از نوجوانی تا پیری: مطالعۀ مقطعی

راضیه طبائیان؛ شعله امیری؛ حسین مولوی

دوره 7، شماره 2 ، بهمن 1396، ، صفحه 13-22

https://doi.org/10.22108/cbs.2017.86864.0

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی روند تحولی تعالی معنوی از دورۀ نوجوانی تا پیری در شهر اصفهان در سال 90-91 بود. حجم نمونه 409 نفر را شامل می‌شد. پژوهش با توجه به هدف، مطالعۀ مقطعی بود؛ بنابراین افراد بر حسب سن در 4 گروه ...  بیشتر