یاسمین عابدینی؛ نگین برات دستجردی
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 101-110
چکیده
هدف پژوهش، پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دورههای الکترونیکی دانشگاههای شهر اصفهان بر اساس مهارتهای فراشناختی و هوش هیجانی آنان بود. نمونه پژوهش شامل 250 نفر از دانشجویان دورههای الکترونیکی ...
بیشتر
هدف پژوهش، پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دورههای الکترونیکی دانشگاههای شهر اصفهان بر اساس مهارتهای فراشناختی و هوش هیجانی آنان بود. نمونه پژوهش شامل 250 نفر از دانشجویان دورههای الکترونیکی دانشگاههای پیامنور، اصفهان، علوم پزشکی و صنعتی اصفهان بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسش نامههای هوش هیجانی و حالت فراشناخت استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد (با استفاده از نرمافزار SPSS). یافتهها نشان داد دو مؤلفه مدیریت خود و خودآگاهی از هوش هیجانی=0/228, T=3/514 ,P≤0/0) β و=0/145, T=2/253, P≤0/05) β( (و سه مؤلفه آگاهی فراشناختی، بررسی خود و راهبردهای شناختی از فرا شناخت =0/298 , T=5/725, P≤0/01)β و=0/110 , T=2/147 , P≤0/05 β و =0/257, T=4/890 , P≤0/01β( (پیشبینی کنندههای معناداری برای عملکرد تحصیلی دانشجویان هستند. یافتهها حاکی از اهمیت پرورش هوش هیجانی و تواناییهای فراشناختی در نظام آموزش عالی است که بهدنبال آمادهسازی یادگیرندگان برای رویارویی با چالشهای بزرگ و کوچک جهان آینده است.