مرضیه ملکیها؛ زهره کرمانی القریشی
چکیده
امروزه، پایش والدینی یکی از مهارتهای والدین در مراقبت از نوجوان برای گذار موفقیتآمیز از این دورۀ رشد است. تاکنون ابزارهای مختلفی برای سنجش مهارت پایش والدینی طراحی شده است که دربردارندۀ همۀ ابعاد ...
بیشتر
امروزه، پایش والدینی یکی از مهارتهای والدین در مراقبت از نوجوان برای گذار موفقیتآمیز از این دورۀ رشد است. تاکنون ابزارهای مختلفی برای سنجش مهارت پایش والدینی طراحی شده است که دربردارندۀ همۀ ابعاد پایش والدینی نیست؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ پایش والدینی انجام شد. آزمون ساختهشده به سنجش پایش والدینی براساس پنج بُعد اطلاع، نظارت، ارتباط، دغدغه و پذیرش میپردازد. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ والدین دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ دوم در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ بود. آزمون پژوهشگر ساخته بر روی 300 نفر از والدین (233 زن و67 مرد) اجرا شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل عوامل تأییدی و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. یافتهها نشاندهندۀ پایایی قابلقبول ابعاد پنجگانه (۸۸/۰-۸۷/۰) و کل آزمون (3/90) است. برای تعیین روایی همزمان پرسشنامۀ پایش والدینی، از دو پرسشنامۀ تعارض والدینی برای سنجش روایی واگرا و پرسشنامۀ سبکهای فرزندپروری برای سنجش روایی همگرا استفاده شد. یافتهها حاکی از تأیید اعتبار ملاکی پرسشنامۀ پایش والدینی است. باتوجهبه اهمیت پایش والدینی بهعنوان مهارتی مهم در فرایند تربیت فرزندان با استفاده از پرسشنامۀ تدوینشده میتوان به سنجش ابعاد این مهارت والدینی و ارائۀ بازخورد پرداخت.