ماهگل توکلی؛ مژگان ایرانمنش
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 111-126
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر خستگی شناختی بر ویژگیهایی، همچون: کمالگرایی، انعطافپذیری روانشناختی و راهبردهای مقابله با استرس در شرایط حل مسأله با توجه به جنسیت آزمودنی بوده است. جامعه آماری از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر خستگی شناختی بر ویژگیهایی، همچون: کمالگرایی، انعطافپذیری روانشناختی و راهبردهای مقابله با استرس در شرایط حل مسأله با توجه به جنسیت آزمودنی بوده است. جامعه آماری از کلیه دانشجویان دختر و پسر در کلیه مقاطع تحصیلی و رشتههای مختلف در دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 93-92 تشکیل شد. از بین دانشجویان دختر و پسر یک نمونه 80 نفری به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند؛ به این صورت که 20 پسر و 20 دختر در گروه آزمایش، و 20 پسر و 20 دختر در گروه کنترل قرار داده شدند و با استفاده از پرسشنامه مقابله با موقعیت تنشزا، پرسشنامه پذیرش و عمل، تکالیف تشخیصی و شناختی و مقیاس کمالگرایی آزمون شدند. در مرحله اول آزمودنیها در گروههای آزمایش و کنترل با تکالیف تشخیصی روبهرو و سپس آزمون شدند. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس دو راهه تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشاندهنده اثر متقابل جنسیت و گروه تحت تأثیر خستگی شناختی بر اجتناب، انعطافپذیری روانشناختی و راهبردهای هیجانمدار و اجتنابمدار بوده است. بیشترین میانگین نمرههای اجتناب، انعطافپذیری روانشناختی و راهبردهای هیجانمدار مربوط به دانشجویان دختر گروه کنترل (به ترتیب، 016/0p<، 027/0p<، 018/0p<) و برای زیرمقیاس اجتنابمدار مربوط به دانشجویان پسر گروه کنترل بوده است (024/0p<). در ارتباط با متغیر کمالگرایی تفاوت معناداری بهدست نیامد (05/0p>). بهطورکلی، دانشجویان دختر و پسر با دارا بودن ویژگیهای انعطافپذیری و استفاده از راهبردهای هیجانمدار و اجتنابمدار عملکرد متفاوتی در شرایط حل مسأله داشتند؛ به گونهای که عملکرد افراد در شرایط مختلف حل مسأله با توجه به جنسیت، شخصیت (میزان کمالگرایی و انعطافپذیری روانشناختی) در اتخاذ راهبردهای مقابله با استرس متفاوت است.