نرجس فصیحی زاده؛ سید حمید رضا عریضی سامانی؛ حامد شهبازی
چکیده
بیشتر ابزارهای موجود برای سنجش شخصیت در کشور بهمنظور قضاوت دربارۀ افرادی به کار میروند که در محیطهای بالینی ارزیابی میشوند. این ابزارها در محیطهای سازمانی کاربرد چندانی ندارند؛ ازاینرو پژوهش ...
بیشتر
بیشتر ابزارهای موجود برای سنجش شخصیت در کشور بهمنظور قضاوت دربارۀ افرادی به کار میروند که در محیطهای بالینی ارزیابی میشوند. این ابزارها در محیطهای سازمانی کاربرد چندانی ندارند؛ ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نیمرخساز شخصیت DISC (مؤسسۀ یادگیری کارلسون، 1994)، پرسشنامۀ شخصیت هوگان HPI (هوگان و هوگان، 1995)، بررسی اعتبار ملاکی همزمان این ابزارها با تیپنمای مایرزبریگز (مایرز و بریگز، 1962) و HEXACO (اشتون و لی، 2000) در دو مطالعۀ مستقل انجام شده است. نمونۀ مطالعۀ اول شامل 230 نفر و مطالعۀ دوم شامل سیصد نفر میشود که از میان کلیۀ کارکنان شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی اصفهان با روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از شاخصهای رتبۀ درصدی، تحلیل عوامل تأییدی و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدهاند. یافتهها از تأیید اعتبار ملاکی پرسشنامههای HPI و DISC حکایت میکند. در این پژوهش هنجارهای دو ابزار اصلی شخصیت در محیط سازمانی برای نخستین بار به دست آمده است. هنجارهای مذکور در فعالیتهای مهم منابع انسانی، ازجمله گزینش کارکنان، طبقهبندی شغلی و نظام جانشینی، کاربرد دارند.