داریوش جلالی؛ اصغر آقایی؛ هوشنگ طالبی؛ محمدعلی مظاهری
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 1-20
چکیده
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بومیشده (NMBCT) و آموزش شناختی ـ رفتاری سنتی (CBT) بر نگرشهای ناکارآمد و عواطف شغلی کارکنان اجرا شد. در یک طرح پژوهشی شبه آزمایشی، تعداد54 ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بومیشده (NMBCT) و آموزش شناختی ـ رفتاری سنتی (CBT) بر نگرشهای ناکارآمد و عواطف شغلی کارکنان اجرا شد. در یک طرح پژوهشی شبه آزمایشی، تعداد54 نفر از کارکنان شرکتهای خدماترسان آب و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات استان چهارمحال و بختیاری بهصورت طبقهای نسبتی تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 18 نفر) گمارده شدند و طی سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری چهار ماهه مقیاس نگرشهای ناکارآمد (بک و ویسمن، 1980) و عواطف شغلی (فاکس و اسپکتور، 1999) را تکمیل کردند. گروه آزمایش (1) طی هشت جلسه 120 دقیقهای NMBCT و گروه آزمایش (2) طی هشت جلسه 120 دقیقهای CBT را دریافت کردند. نتایج نشان داد که در مرحله پیشآزمون، تفاوت معناداری بین نگرشهای ناکارآمد و عواطف شغلی گروههای آزمایش و کنترل وجود ندارد؛ اما در مرحله پسآزمون و پیگیری، روشهای NMBCT و CBT در مقایسه با گروه کنترل بهصورت معناداری در کاهش نگرشهای ناکارآمد و بهبود عواطف شغلی مؤثر بودند (01/0£ P). به علاوه، مشخص شد که روش NMBCT بر بهبود عواطف شغلی در مقایسه با روش CBT موثرتر است (01/0£ P).