سید محسن علامه؛ رضا صالحزاده
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 81-94
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای بررسی تأثیر راهبردهای الگوی تفکر سازنده خود ـ رهبری بر خود ـ کارآمدی از طریق اثر گالاتیا در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. 350 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای در ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای بررسی تأثیر راهبردهای الگوی تفکر سازنده خود ـ رهبری بر خود ـ کارآمدی از طریق اثر گالاتیا در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. 350 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای در این پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه خود ـ رهبری هاوتن و نک، پرسشنامه خود ـ کارآمدی شوارز و جروسالم و یک پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش خود ـ انتظاری مثبت بود. دادهها به وسیله مدل تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که خود ـ گویی (0001/0p=)، تصورات ذهنی (0001/0p=) و باورها و مفروضات دانشجویان (002/0p=) روی خود ـ انتظاری مثبت آنها تأثیر دارد؛ خود ـ انتظاری مثبت دانشجویان (0001/0p=) روی خود ـ کارآمدی آنها تأثیر دارد و خود ـ گویی (001/0p=)، تصورات ذهنی (0001/0p=) و باورها و مفروضات دانشجویان (0001/0p=) روی خود ـ کارآمدی آنها تأثیرگذار است. نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای الگوی تفکر سازنده قادرند تغییرات متغیر خود ـ کارآمدی را بهطور معنیداری پیشبینی کنند.