امیرهوشنگ سلطانی مجد؛ محمد احسان تقیزاده؛ حسین زارع
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 31-44
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای تحصیلی بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان بود. در این پژوهش از روش آزمایشی و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. ...
بیشتر
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای تحصیلی بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان بود. در این پژوهش از روش آزمایشی و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانهای شهرستان خمینیشهر در سال تحصیلی 91-90 بود. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای و به این شکل بود که با روش تصادفی از بین مناطق موجود، یک منطقه و از بین دبیرستانهای آن منطقه نیز یک دبیرستان انتخاب شد و پس از اجرای پیشآزمون خودکارآمدی شرر و انگیزش پیشرفت هرمنس بر روی دانشآموزان سال اول آن دبیرستان، تعداد 20 نفر از آنها بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش مهارتهای تحصیلی قرار گرفت، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات آموزش، مجدداً در هر دو گروه پسآزمونها به اجرا درآمد و دادههای حاصل با روش کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهی مهارتهای تحصیلی در افزایش خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان گروه آزمایش مؤثر بوده است (001/0P<). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان را بهبود میبخشد.