دوره 4، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1393، ، صفحه 145-156
چکیده
سلامت عمومی دانشجویان یکی از مباحث مورد توجه در مقیاسهای سلامت کل جامعه بوده که با سبک تبیینی (سلیگمن، 1979) خوشبینانه و بدبینانه ارتباط نزدیکی دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ سلامت عمومی و سبکهای ...
بیشتر
سلامت عمومی دانشجویان یکی از مباحث مورد توجه در مقیاسهای سلامت کل جامعه بوده که با سبک تبیینی (سلیگمن، 1979) خوشبینانه و بدبینانه ارتباط نزدیکی دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ سلامت عمومی و سبکهای اسنادی و مقایسه آن در دانشجویان دختر و پسر سال اول و سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحدساری بوده است. نمونه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری است درهمین راستا، تعداد 288 نفر (120دختر و 168 پسر) از دانشجویان دانشگاه آزاد ساری در مقطع کارشناسی به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و بهطور همزمان به سؤالهای پرسشنامه سلامت عمومی 28 GHQ و آزمون سبکهای اسنادی سلیگمن ASQ پاسخ دادند. با توجه به نتایج حاصل از تحلیل دادهها با نرمافزار آماری SPSS بین ابعاد علایم افسردگی و علایم جسمانی با بعد کنترلپذیری همبستگی معکوس وجود داشت (005/0->P). همچنین، بین بعد پایداری ـ ناپایداری و اضطراب اختلال خواب وعلایم افسردگی نیز همبستگی از نوع مثبت وجود داشته است (031/0>P). بین کارکرد اجتماعی و بعد کلی ـ اختصاصی نیز همبستگی وجود دارد (016/0>P). علاوه بر این، دانشجویان سال آخر در مجموع شکستها و پیروزیهای خود را بهصورت کلیتر (003/0>P) و ناپایدارتری نسبت به سال اولیها طبقهبندی میکردند (016/0>P). افزون بر آن، بین دانشجویان سال اول و سال آخر از نظر مقیاسهای سلامت عمومی تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0>P). دانشجویان گرایشهای فنی و مهندسی در بعد کلی ـ اختصاصی با دانشجویان دیگر رشتهها متفاوت بودند (0001/0>P). بین رشتههای مختلف تفاوت معنیداری از لحاظ سلامت عمومی مشاهده نشد (05/0>P). بین دختران و پسران در مقیاسهای سبکهای اسنادی تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0>P). همچنین، دختران نسبت به پسران در مقیاس علائم جسمانی (0001/0>P) و اضطراب و اختلال خواب نمره بیشتری کسب کردند (013/0>P).