فاطمه چمن دار؛ سیما شهیم؛ محمد مزیدی؛ دیبا سیف
دوره 3، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 1-16
چکیده
هدف این پژوهش بررسی روائی آزمون ترسیم یک داستان است. این بررسی از نوع علیـ مقایسهای بود. نمونه شامل 137 دانشآموز (53 دختر و 84 پسر) پایه چهارم و پنجم مدارس ابتدایی است که در دو گروه پرخاشگر و گوشهگیر ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی روائی آزمون ترسیم یک داستان است. این بررسی از نوع علیـ مقایسهای بود. نمونه شامل 137 دانشآموز (53 دختر و 84 پسر) پایه چهارم و پنجم مدارس ابتدایی است که در دو گروه پرخاشگر و گوشهگیر طبقهبندی شدند و با استفاده از آزمون ترسیم داستان سیلور مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تفاوت دو گروه پرخاشگر و گوشهگیر در تصویر خود معنادار (04/0> p) است و در محتوای عاطفی معنادار نیست. گروه پرخاشگر به طور معنادار تصویر خود قویتری را نسبت به گروه گوشهگیر ارائه دادند. پسران پرخاشگر قویترین و پسران گوشهگیر ضعیفترین تصویر خود را بروز دادند (04/0>p). دختران پرخاشگر و گوشهگیر در محتوای عاطفی نمرات بالاتری از پسران داشتند و پسران پرخاشگر ضعیفترین محتوای عاطفی را ارائه دادند (02/0> p). فراوانی طیف مثبت تا منفی محتوای عاطفی در گروه پرخاشگر و گوشهگیر، معنیدار بود و هر دو گروه دارای بیشترین فراوانی محتوای عاطفی در طیف منفی متوسط بودند. فراوانی طیف مثبت تا منفی تصویر خود در گروه پرخاشگر معنادار و طیف مثبت و قوی دارای بیشترین فراوانی بود. فراوانی طیف مثبت تا منفی تصویر خود در گروه گوشهگیر نیز معنادار و طیف نامطبوع و منفی دارای بیشترین فراوانی بود. تحلیل محتوای داستانهای گروه پرخاشگر حاکی از ضریب درگیری بالای مؤلفههای پرخاشگری در داستانها با بالاترین فراوانی مؤلفه تصورات قتل و کشتن بود و در گروه گوشهگیر حاکی از ضریب درگیری بالای مؤلفههای گوشهگیری با بالاترین فراوانی مؤلفههای تنهایی و ترس و اضطراب بود. آزمون ترسیم داستان سیلور دارای روایی قابل قبول برای استفاده در گروه کودکان پرخاشگر و گوشهگیر است.