سارا آقابابایی؛ نسیم استکی آزاد؛ احمد عابدی
دوره 3، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 69-80
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسه شیوههای مقابله با فشار روانی مادران کودکان عقب مانده ذهنی، فلج مغزی و عادی است. روش این پژوهش علّی- مقایسهای بود. به منظور انجام پژوهش 90 نفر از مادران کودکان عقب مانده ذهنی، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مقایسه شیوههای مقابله با فشار روانی مادران کودکان عقب مانده ذهنی، فلج مغزی و عادی است. روش این پژوهش علّی- مقایسهای بود. به منظور انجام پژوهش 90 نفر از مادران کودکان عقب مانده ذهنی، فلج مغزی و عادی (هر گروه 30 نفر) به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس سنجش شیوههای مقابله با فشار روانی راجر بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه آماری تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد، بین شیوههای مقابله با فشار روانی مادران کودکان عقب مانده ذهنی، فلج مغزی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0> P ). مادران کودکان عقب مانده ذهنی نسبت به دو گروه دیگر از شیوههای منفی و ناکارآمد مقابله با فشار روانی به میزان بیشتری استفاده میکنند. این مادران با به کار بردن شیوههای منفی و ناکارآمد، فشار روانی را در خود افزایش میدهند. مادران کودکان عقب مانده ذهنی از شیوههای مرور هیجانی (نشخوار ذهنی)، بازداری هیجانی، مقابلهی انفصالی و مقابله اجتنابی، مادران کودکان فلج مغزی از شیوه موفقیتگرایی سمی و مادران کودکان عادی از شیوههای کنترل شخصی و انعطافپذیری (که شیوههای مثبت و کارآمد است) به میزان بیشتری استفاده میکنند.