رضا هویدا؛ حجت اله مختاری؛ محمد فروهر
دوره 2، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 43-56
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه مؤلفههای سرمایه روانشناختی وابعاد تعهد سازمانی اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان بود. به این منظور، از میان 463 عضو هیأت علمی تعداد 106 نفر برای پژوهش به روش تصادفی ساده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه مؤلفههای سرمایه روانشناختی وابعاد تعهد سازمانی اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان بود. به این منظور، از میان 463 عضو هیأت علمی تعداد 106 نفر برای پژوهش به روش تصادفی ساده گزینش شدند. به منظور بررسی سرمایه روانشناختی از پرسشنامه استاندارد لوتانز و همکاران (2007) استفاده گردید. پایائی این پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ (77/0) مورد تأیید قرار گرفته است.برای بررسی تعهد سازمانی اعضای هیأت علمی از پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر (1977) استفاده گردیدکه پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (70/0) تأیید شده است .دادهها با استفاده از روش آماری رگرسیون همزمان برای پیشبینی تاثیر مؤلفههای سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی/ اعتماد به نفس، امیدواری، خوشبینی و انعطاف پذیری) بر روی ابعاد تعهد سازمانی (تعهد هنجاری، مستمر و عاطفی) تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که متغیر امیدواری و متغیرخودکارآمدی/ اعتماد به نفس دارای توان پیشبین معناداری برای تعهد عاطفی است (004/0 p< ). متغیر امیدواری و متغیرخودکارآمدی/ اعتماد به نفس دارای توان پیشبین معنا داری برای تعهد مستمر بوده است (0001/0 p= ) و متغیر خوشبینی و متغیرخودکارآمدی/ اعتماد به نفس و متغیر انعطاف پذیری دارای توان پیشبین معنا داری برای تعهد هنجاری است(0001/0 p= ).