شهروز نعمتی؛ رحیم بدری؛ زهرا خانی-صلوات
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش فنون مراقبهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر توانایی توجه و درک مطلب، دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمهتجربی پیش آزمون-پس-آزمون با گروه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش فنون مراقبهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر توانایی توجه و درک مطلب، دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمهتجربی پیش آزمون-پس-آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آن شامل دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه شهر تبریز در سال تحصیلی 1398-97 13بودند. در این راستا، تعداد 30 نفر از این گروه دانشآموزان به روش نمونهگیری در دسترس از مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال یادگیری شهر تبریز به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایشی و کنترل به صورت تصادفی گمارش شدند. برای جمعآوری اطلاعات از آزمون کلوز برای درک مطلب و آزمون عملکرد مداوم برای ارزیابی توجه پایدار در پیش و پس از آموزش ذهنآگاهی استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چند متغیره نشان داد که در مرحلهی پسآزمون میزان توجه و درک مطلب بعد از آموزش ذهنآگاهی در گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل است. طراحی و اجرای برنامه آموزش ذهنآگاهی برای ارتقای سایر پایههای روانشناختی اساسی در افراد دارای اختلال یادگیری ویژه و سایر گروه های عصب-تحولی پیشنهاد میشود.