زهرا جهان بخشی؛ فرشته شعبانی
چکیده
یکی از انواع اختلالهای اضطرابی، اضطراب اجتماعی است که موجب مختلکردن عملکردهای تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی میشود و اغلب اوقات سیر مزمنی را طی میکنند که ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد. هدف پژوهش ...
بیشتر
یکی از انواع اختلالهای اضطرابی، اضطراب اجتماعی است که موجب مختلکردن عملکردهای تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی میشود و اغلب اوقات سیر مزمنی را طی میکنند که ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد. هدف پژوهش حاضر سنجش اثربخشی برنامۀ والدـکودک شناختیـرفتاری بر اضطراب اجتماعی کودکان بود. جامعۀ موردپژوهش دانشآموزان پسر ابتدایی استان البرز شهرستان کرج بودند که نمونهگیری ابتدا بهصورت خوشهای چندمرحلهای انجام شد و سپس شش مدرسه بهصورت تصادفی انتخاب شد. ابزارهای اندازهگیری مقیاس اضطراب اسپنس کودک و والد (1999)، مقیاس اضطراب اجتماعی لیبویتز (2003) بودند. 24 دانشآموز همراه با والد انتخاب شدند که نمرۀ اضطراب اجتماعی آنها نزدیک خط برش بود و با هماهنگی مدرسه با این دانشآموزان پرسشنامۀ لیبویتز اجرا شد. گروه آزمایش، 13 جلسۀ درمانی را بهصورت گروهی هفتهای یک بار دریافت کردند. طول مدت جلسات 90 دقیقه بود. یازده جلسه مختص کودک و والد و دو جلسه صرفاً برای والدین کودکان بود. نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد برنامۀ والدـکودک شناختیـرفتاری بر اضطراب اجتماعی کودکان مؤثر است و ماندگاری اثر دارد (01/0>p). براساس نتایج بهدستآمده، پیشنهاد میشود از پروتکل درمانی طراحی و اعتباریابیشده در پژوهش حاضر برای کاهش اضطراب اجتماعی کودکان استفاده شود[1].