زینب عبداله زاده؛ علی مشهدی؛ ایمان الله بیگدلی؛ زهرا طبیبی
چکیده
اختلال کمتوجهیـبیشفعالی با مشکلاتی ازجمله نارسایی در کنشهای اجرایی همراه است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان ذهنآگاهی کودک بر نشانههای اصلی و نارسایی کنشهای اجرایی کودکان مبتلا به کمتوجهیـبیشفعالی ...
بیشتر
اختلال کمتوجهیـبیشفعالی با مشکلاتی ازجمله نارسایی در کنشهای اجرایی همراه است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان ذهنآگاهی کودک بر نشانههای اصلی و نارسایی کنشهای اجرایی کودکان مبتلا به کمتوجهیـبیشفعالی بود. روش پژوهش در این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ این پژوهش را تمام دختران 9 تا 12 سال مبتلا به کمتوجهیـبیشفعالی در شهرستان مشهد تشکیل دادند. در این پژوهش، 38 دختر دارای اختلال کمتوجهی-بیشفعالی بهشیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین مدارس عادی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (19 نفر) و کنترل (19 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس درجهبندی SNAP (سوانسون و همکاران، 1980) و مقیاس نارسایی کنشهای اجرایی (بارکلی، 2012) استفاده شد. برای گروه آزمایش درمان ذهنآگاهی کودک در هشت جلسه اجرا شد و گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای را در حین اجرای پژوهش دریافت نکرد. نتایج نشان داد آموزش ذهنآگاهی کودک کاهش نمرات کمتوجهیـبیشفعالی و نارسایی کنشهای اجرایی را در پسآزمون و پیگیری بههمراه داشته است. براساس نتایج، آموزش ذهنآگاهی کودک برای کاهش علائم کمتوجهیـبیشفعالی و مشکل در کنشهای اجرایی در کودکان مبتلا به کمتوجهیـبیشفعالی پیشنهاد میشود.