فرزانه صفرپور؛ محمد عاشوری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش برنامۀ سالهای شگفتانگیز بر خودکارآمدی مادران کودکان ناشنوا انجام شد. این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش برنامۀ سالهای شگفتانگیز بر خودکارآمدی مادران کودکان ناشنوا انجام شد. این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری مطالعه حاضر شامل همۀ مادران کودکان ناشنوا در شهرستان شهرضا در سال 99-1398 بود. نمونه شامل 20 مادر میشد که با روش نمونهگیری دردَسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی در گروههای دهنفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابتدا تمام آزمودنیهای هر دو گروه پرسشنامۀ خودکارآمدی والدینی دومکا، استریوزینگر، جکسون و روزا (1996) را کامل کردند و نمرۀ آن بهعنوان پیشآزمون در نظر گرفته شد. گروه آزمایش در برنامۀ سالهای شگفتانگیز در 12 جلسه شرکت کرد؛ درحالیکه گروه کنترل در برنامۀ رایج مدرسه شرکت داشت. سپس هر دو گروه پرسشنامۀ خودکارآمدی والدینی را دوباره تکمیل کردند و نمرۀ آن بهعنوان پسآزمون در نظر گرفته شد. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کواریانس تکمتغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد برنامۀ سالهای شگفتانگیز تأثیر مثبت و معناداری بر خودکارآمدی مادران کودکان ناشنوا دارد (001/0P<). نتایج حاکی از آن بود که برنامۀ سالهای شگفتانگیز برای بهبود خودکارآمدی مادران کودکان ناشنوا مفید و مؤثر است. پیشنهاد میشود از این برنامه برای آموزش مادران کودکان ناشنوا استفاده شود تا خودکارآمدی آنها بهبود یابد.