رضا ابراهیم زاده دستجردی؛ عباس قائدامینی هارونی؛ علی رضا عابدینی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثرات زبان انگیزشی رهبر ازطریق متغییرهای میانجی ادراک از ارتباطات شفاف، متقارن، درک از ارتباط فردـسازمان و شهرت درونسازمانی ادراکشده بر اشتیاق کارکنان است؛ بدینمنظور، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثرات زبان انگیزشی رهبر ازطریق متغییرهای میانجی ادراک از ارتباطات شفاف، متقارن، درک از ارتباط فردـسازمان و شهرت درونسازمانی ادراکشده بر اشتیاق کارکنان است؛ بدینمنظور، 787 نفر از کارکنان شرکت سرمایهگذاری (هولدینگ) توکافولاد بهصورتِ طبقهای متناسب با حجم شدند و به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. ابزارها عبارت بودند از: پرسشنامۀ ارتباطات متقارن دوزیر و همکاران (1995)، پرسشنامۀ ارتباطات شفاف راولینز (1992)، پرسشنامۀ ارتباط فرد با سازمان هان و گرونیگ (1999)، پرسشنامۀ شهرت سازمانی گاردبرگ و فومبرون (2002)، پرسشنامۀ اشتیاق کارکنان سَکس و روتمن (2006) و کانگ (2010)، پرسشنامۀ زبان انگیزشی رهبر ومیفیلد و همکاران (1998). دادههای پژوهش با روش الگوسازی معادلات ساختاری (SEM) تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین زبان انگیزشی بر ارتباطات متقارن با ضریب تأثیر 41/0، زبان انگیزشی بر درک از ارتباطات شفاف با ضریب تأثیر 48/0، درک از ارتباط متقارن دوطرفه بر درک از ارتباطات شفاف سازمان با ضریب تأثیر 26/0، درک از ارتباطات شفاف سازمان بر ادراک ارتباط فرد از سازمان با ضریب تأثیر 14/0، ادراک ارتباط فرد از سازمان بر متغییرهای شهرت درونسازمانی ادراکشده و اشتیاق کارکنان بهترتیب با ضریب تأثیر 61/0 و 64/0 و شهرت درونسازمانی بر اشتیاق کارکنان با ضریب تأثیر 30/0 رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. پس فرضیۀ اصلی پژوهش تأیید شد؛ هرچند که تأثیر زبان انگیزشی بهصورتِ مستقیم بر متغیر اشتیاق کارکنان با ضریب تأثیر 04/0 معنادار نشد. بنابراین، مدیران با شناخت جوّ و محیط سازمان باعث میشوند ارتباط دوطرفۀ مناسبتری با پیروان خود برقرار کنند و انتظارات و ذهنیات خود را راحتتر و شفافتر با پیروان خود در میان بگذارند. ازسوی دیگر، این روابط شفاف و متقابل و زبان حمایتگر مدیران ارشد باعث میشود کارکنان این هولدینگ از بودن در این شرکت و یا مجموعهشرکتهای این هولدینگ احساس خوشایندی داشته باشندکه این موضوع به بهبود روابط کارکنان با سازمانشان، شهرت درونسازمانی اداراکشدۀ آنها و اشتیاق کارکنان منجر میشود.