ندا اثنی عشری؛ محبوبه فولادچنگ؛ الهه دریاپور
چکیده
امروزه پرورش خلاقیت یکی از محورهای اساسی نظامهای آموزشی برای تصمیمگیری مناسب و حل مسایل پیچیدة جامعه است. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش خلاقیت با استفاده از لگو بر اعتماد به نفس و توانایی حل ...
بیشتر
امروزه پرورش خلاقیت یکی از محورهای اساسی نظامهای آموزشی برای تصمیمگیری مناسب و حل مسایل پیچیدة جامعه است. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش خلاقیت با استفاده از لگو بر اعتماد به نفس و توانایی حل مسئلة کودکان 6-4 سالة شهر یزد بود. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری را تمامی کودکان 6-4 سالة شرکتکننده در مهد کودکهای شهر یزد تشکیل دادند. جمعاً 40 نفر به صورت تصادفی با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه 20 نفرة آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از مصاحبة نیمهسازمانیافتة بالینی در خصوص ارزیابی میزان اعتماد به نفس و توانایی حل مسئلة کودکان استفاده شد. سپس برنامة آموزش خلاقیت با استفاده از لگو به عنوان عامل آزمایشی در 9 جلسة 60 دقیقهای به صورت سه جلسه در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که کودکان گروه آزمایش از اعتماد به نفس و توانایی حل مسئلة بالاتری نسبت به گروه کنترل پس از اتمام دورة آموزشی برخوردار بودهاند. بنابراین آموزش خلاقیت باعث افزایش اعتماد به نفس و مهارت حل مسئله در کودکان میشود.