سیدقاسم مصلح؛ ابولفضل فرید
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ ساختاری ادراک جوّ مدرسه و رفتارهای برونیسازیشده با نقش واسطۀ شایستگی اجتماعیـهیجانی بود. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری شامل تمام دانشآموزان پسر مقطع متوسطۀ اول ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ ساختاری ادراک جوّ مدرسه و رفتارهای برونیسازیشده با نقش واسطۀ شایستگی اجتماعیـهیجانی بود. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری شامل تمام دانشآموزان پسر مقطع متوسطۀ اول شهر ارومیه در سال تحصیلی 1400-1399 بود. 380 نفر از دانشآموزان بهروش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای جوّ مدرسۀ دلاویر (DSCS، بیر و همکاران، 2011)، فرم خودسنجی نوجوان (YSR، آخنباخ و رسکورلا، 1991) و مقیاس شایستگی اجتماعیـهیجانی (SECQ، زو و ایی، 2012) را تکمیل کردند. بعد از حذف پرسشنامههای مخدوش و دادههای پرت، 374 پرسشنامه با روش الگویابی معادلههای ساختاری و با استفاده از نرمافزار AMOS ویراست 24 تحلیل شدند. نتایج نشان داد ادراک جوّ مدرسه و شایستگی اجتماعیـهیجانی بهصورت مستقیم رفتارهای برونیسازیشده را پیشبینی کردند. علاوهبراین، ادراک جوّ مدرسه بر رفتارهای برونیسازیشدۀ دانشآموزان بهواسطۀ شایستگی اجتماعیـهیجانی اثر غیرمستقیم دارد. این پژوهش شامل تلویحاتی برای متولیان عرصۀ تعلیموتربیت است تا با تکیه بر نتایج، برای تعدیل و کاهش رفتارهای برونیسازیشدۀ دانشآموزان اقدامات لازم و بهینهای انجام دهند.