مائده هاشمیان؛ عبدالعزیز افلاک سیر؛ محمدعلی گودرزی؛ چنگیز رحیمی
چکیده
ارزیابی نوجوانان از ظاهر جسمانی خود، مهمترین متغیر در پیشبینی ادراک آنان از خودشان است؛ چراکه نخستین بُعد شکلگیری هویت در انسان، درک بدن و هویت بدنی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل ساختاری نگرش ...
بیشتر
ارزیابی نوجوانان از ظاهر جسمانی خود، مهمترین متغیر در پیشبینی ادراک آنان از خودشان است؛ چراکه نخستین بُعد شکلگیری هویت در انسان، درک بدن و هویت بدنی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل ساختاری نگرش به تصویر بدنی براساس سبک دلبستگی با نقش میانجی نگرش فرهنگی اجتماعی به ظاهر و پذیرش خود در میان دختران نوجوان بود. نوع پژوهش حاضر توصیفیهمبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دختران نوجوان شهر اصفهان بود که 567 نفر از آنان بهشیوۀ نمونهگیری تصادفی خوشهای مشارکت کردند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای نگرش فرد دربارۀ تصویر بدنی خود (1997)، پرسشنامۀ سبک دلبستگی کولینز (1990)، نگرشهای اجتماعی فرهنگی به ظاهر (1995) و پذیرش خود (2001) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری با نرمافزار ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد سبک دلبستگی، پذیرش خود و نگرش فرهنگی اجتماعی به ظاهر بر نگرش به تصویر بدنی اثر مستقیم (05/0p<) و سبکهای دلبستگی با میانجیگری پذیرش خود و نگرش فرهنگی اجتماعی به ظاهر بر نگرش به تصویر بدنی تأثیر غیرمستقیم دارند (05/0p<). همچنین، نتایج نشان داد مدل ارائهشده از برازش مناسبی برخوردار است و نقش متغیرهای سبک دلبستگی، نگرش فرهنگی اجتماعی به ظاهر و پذیرش خود در نگرش به تصویر بدنی تأیید شد؛ بنابراین، درزمینۀ نگرش به تصویر بدنی، باید متغیرهای سبک دلبستگی و نگرش فرهنگی اجتماعی به ظاهر و پذیرش خود ازسوی مدارس، آموزشگاهها، مراکز مشاوره و کلینیکهای زیبایی مورد توجه قرار گیرد و بهمنظور ارتقای نگرش به تصویر بدنی در افراد، آموزشهای لازم درجهت ارتقای روابط والد و کودک برای تقویت دلبستگی صورت بگیرد و تلاش رسانهای و فرهنگی و آموزشی بهمنظور مبارزه با استانداردهای تحمیلی دربارۀ زیبایی و خودپذیری مشروط صورت بگیرد. علاوهبراین، والدین و معلمان، خود بهعنوان الگویی عمل کنند که متأثر از پیامهای زیبایی نیست و با تقویت توجه به ابعاد غیرظاهری در افراد، به ارتقای نگرش به تصویر بدنی آنان کمک کنند.