سیده نجمه قاضی عسگر؛ مختار ملک پور؛ احمد عابدی؛ سالار فرامرزی
چکیده
مادران از طریق درگیرشدن در فعالیتهای خلاق کودک سهم مهمی در پرورش و شکوفایی خلاقیت آنها ایفا میکنند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر، تبیین و کاوش تجارب مادرانِ کودکان خلاق مقطع چهارم ابتدایی شهر اصفهان ...
بیشتر
مادران از طریق درگیرشدن در فعالیتهای خلاق کودک سهم مهمی در پرورش و شکوفایی خلاقیت آنها ایفا میکنند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر، تبیین و کاوش تجارب مادرانِ کودکان خلاق مقطع چهارم ابتدایی شهر اصفهان درخصوص روشهای پرورش خلاقیت به کار گرفتهشده برای فرزندانشان بود. روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعۀ آماری، شامل مادران دارای کودکان خلاق بود. نمونه به روش هدفمند انتخاب شد و 10 مادر تا دستیابی به اشباع بررسی شدند. دادهها با روش مصاحبۀ نیمهساختاریافته گردآوری و با روش هفت مرحلهای کلایزی تحلیل شدند. یافتههای حاصل از تجربۀ زیستۀ پرورش خلاقیت در مادران با کودک خلاق، در 3 مضمون اصلی شامل تحریک کنجکاوی (با مضامین فرعی؛ تشویق به پرسشگری، تشویق به آزمایشگری، ایجاد فرصت برای تفکر و تأمل)، بازی (با مضامین فرعی: بازی فکری، بازی ساختارنایافته، بازی خلاق، تحلیلی و تخیلی) و فعالیتهای هنری (با مضامین فرعی: کاردستی و نقاشی) مشخص شد که تجارب مادران دارای کودکان خلاق را به تصویر میکشند. یافتههای بهدستآمده در این پژوهش نشاندهندۀ آن بود که علاوه بر روشهای فعلی پرورش خلاقیت، تجارب مادران کودکان خلاق نیز نقش مهم در پرورش خلاقیت کودکان دارد و پیشنهاد میشود، در پرورش خلاقیت کودکان تجارب مادران نیز استفاده شود.