نگین توصیفیان؛ سید علی مرعشی؛ کیومرث بشلیده
چکیده
بهزیستی روانشناختی به کیفیت تجربهشدۀ زندگی اشاره میکند و منعکسکنندۀ عملکرد و تجربۀ روانشناختی مطلوب است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رفتار جامعهپسند در ارتقای بهزیستی روانشناختی دانشجویان ...
بیشتر
بهزیستی روانشناختی به کیفیت تجربهشدۀ زندگی اشاره میکند و منعکسکنندۀ عملکرد و تجربۀ روانشناختی مطلوب است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رفتار جامعهپسند در ارتقای بهزیستی روانشناختی دانشجویان با واسطهگری هیجانات مثبت و تعدیلگری تنظیم هیجان بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز شاغل به تحصیل در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود که 200 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری بهکمک نرمافزارهای SPSS24 و PLS-3 صورت گرفت. نتایج نشان داد رفتار جامعهپسند بر بهزیستی روانشناختی (016/0P=، 176/0= β) و هیجانات مثبت (001/0P<، 304/0= β) اثر مثبت و معنادار دارد. هیجانات مثبت ارتباط بین رفتار جامعهپسند و بهزیستی روانشناختی را واسطهگری کرد (001/0P<، 110/0= β). همچنین، اثر تعاملی ارزیابی مجدد (یکی از خردهمقیاسهای تنظیم هیجان) و رفتار جامعهپسند بر بهزیستی روانشناختی مثبت و معنادار بود (001/0P<، 203/0= β). رفتار جامعهپسند در کنار راهبردهای انطباقی تنظیم هیجان بهواسطۀ ایجاد هیجانات مثبت در دانشجویان، بهزیستی روانشناختی آنها را تسهیل میکند؛ بنابراین، پیامدهای مثبت رفتار جامعهپسند علاوه بر آن که دیگران را تحت تأثیر قرار میدهد، بر شخص فاعل نیز اثر میگذارد هرچند شخص فاعل چنین انتظاری نداشته باشد.