زهرا شکراللهی؛ مصطفی خانزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدل ساختاری پیشایندهای علائم شخصیت مرزی و کیفیت زندگی دانشجویان، شامل رواننژندگرایی، هوش هیجانی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدل ساختاری پیشایندهای علائم شخصیت مرزی و کیفیت زندگی دانشجویان، شامل رواننژندگرایی، هوش هیجانی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. 300 نفر از دانشجویان دانشگاه پیامنور نجفآباد با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از فرم کوتاه سیاهۀ پنجعاملی نئو، مقیاسهای هوش هیجانی شات و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان و فرم ب صفات اسکیزوتایپال استفاده شد. برای آزمون مدل مفهومی پژوهش از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. در این تحلیل برای برآورد پارامترهای مدل از روش حداکثر درستنمایی و برای بررسی معناداری اثرات غیرمستقیم مدل از روش بوت استراپ استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS-24 و AMOS-24 تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد شاخصهای برازش مدل در حد مطلوبی هستند. بررسی اثرات مستقیم مدل نشان داد تمامی اثرات مستقیم، بهجز اثر هوش هیجانی بر علائم شخصیت مرزی، معنادارند. نتایج آزمون بوتاستراپ نیز نشان داد اثرات غیرمستقیم رواننژندگرایی و هوش هیجانی بر کیفیت زندگی معنادارند. بهطورکلی، این نتایج نشان میدهد راهبردهای تنظیم هیجان میتواند در ارتباط بین ویژگیهای شخصیت، علائم شخصیت مرزی و کیفیت زندگی نقش میانجیگر داشته باشد. باتوجهبه اهمیت راهبردهای تنظیم هیجان در تبیین علائم شخصیت مرزی و کیفیت زندگی، میتوان به متولیان سلامت روان دانشجویان پیشنهاد کرد تا دراینزمینه مداخلات مناسبی انجام دهند.