علی رضا شیروانی؛ حمید رضا تولائی؛ محمد رضا دلوی
چکیده
تحولات گستردۀ فناوری دیجیتال، بستر تحول کسبوکارها و تمامی ابعاد آن را فراهم کرده است. یکی از مهمترین ابعادی که تحتتأثیر تحولات فناوری دیجیتال قرار گرفته، سرمایۀ انسانی و مدیریت راهبردی آن است. پژوهش ...
بیشتر
تحولات گستردۀ فناوری دیجیتال، بستر تحول کسبوکارها و تمامی ابعاد آن را فراهم کرده است. یکی از مهمترین ابعادی که تحتتأثیر تحولات فناوری دیجیتال قرار گرفته، سرمایۀ انسانی و مدیریت راهبردی آن است. پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل مفهومی راهبردهای سرمایۀ انسانی مبتنیبر فناوری دیجیتال انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل ۴۵۰۰ نفر از کارشناسان، سرپرستان و مدیران شرکت مخابرات ایران با سطح خبرگی بالا بود و ۳۵۴ نفر از خبرگان در ۸ منطقۀ مخابراتی (استان) بهعنوان نمونه تعیین شدند. برای انجام پژوهش از طرح ترکیبی یا آمیخته استفاده شد که در بخش پژوهش کیفی آن از نظریۀ زمینهبنیاد برای ارائۀ مدل مفهومی پژوهش و در بخش کمّی آن از تحلیلهای آماری برای آزمون مدل پژوهش استفاده شد. همچنین، طراحی مدل پژوهش برمبنای ساختار مدل پارادایمی استراوس و کوربین صورت پذیرفت. مدل راهبردهای سرمایۀ انسانی با ابعاد ششگانه طراحی و تدوین شد. همچنین، ۱۱ راهبرد سرمایۀ انسانی که مبتنیبر فناوری دیجیتال شکل میگیرند، تدوین شد. تمامی ۷ فرضیۀ طراحیشده برای ابعاد مختلف مدل پژوهش طبق نتایج مدلیابی معادلات ساختاری تأیید شد. از خروجی تحلیلهای آماری میتوان استنباط کرد که فناوری دیجیتال، اهداف و راهبردهای سازمانی و تعهد مدیران ارشد بر تدوین و اجرای راهبردهای سرمایۀ انسانی و درنهایت بر پیامدهای شناختی، رفتاری و عملکردی در سطح فردی، گروهی و سازمانی بهشدت تأثیرگذار است. پژوهش نشان داد ماهیت راهبردهای سرمایۀ انسانی متحول شده است و راهبردهای نوینی نیاز است که در این پژوهش این راهبردهای نوآورانه معرفی شد.