مریم طلائی؛ سعید شریفی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ همدلی قومیفرهنگی با قلدری سایبری با نقش تعدیلگری ویژگیهای شخصیتی در بین دختران متوسطۀ دوم شهر اصفهان انجام شد. روش پژوهش، همبستگی بود و جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشآموزان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ همدلی قومیفرهنگی با قلدری سایبری با نقش تعدیلگری ویژگیهای شخصیتی در بین دختران متوسطۀ دوم شهر اصفهان انجام شد. روش پژوهش، همبستگی بود و جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ دوم شهر اصفهان بودند که از این میان، 380 نفر بهعنوان نمونه از طریق فرمول نمونهگیری کوکران برآورد و از طریق نمونهگیری دردَسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، سه پرسشنامۀ همدلی قومیفرهنگی وانگ و همکاران (2003)، پرسشنامۀ استاندارد قلدری سایبری مینهسینی، نوسنتینی و کالوسی (2011) و پرسشنامۀ فرم کوتاه سنجش صفات پنجگانۀ شخصیتی (NEO) مککری و کاستا (1985) بود. تجزیهوتحلیل در سطح استنباطی با استفاده از مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزار AMOS انجام شد. نتایج تعدیلگری ویژگیهای شخصیتی در کنار خردهمؤلفههای همدلی قومیفرهنگی نشان داد آگاهی همدلانه با ضریب (20/0-)، چشمانداز همدلانه با ضریب (37/0-)، پذیرش تفاوت با ضریب (44/0-)، بیان احساس همدلانه با ضریب (26/0-) بر قلدری سایبری تأثیر دارد. نتایج پژوهش در بُعد شخصیتی نشان میدهد رواننژندی در بین ابعاد شخصیتی بیشترین میزان تعدیلگری را در ابعاد خردهمؤلفههای همدلی قومیفرهنگی و با تأثیر فزاینده بر رفتار قلدری سایبری دارد. به نظر میرسد هرچند تقویت عرصههای همدلی قومیفرهنگی میتواند کنترلکنندۀ رفتارهای قلدری سایبری باشد، در بین دختران نقش ویژگیهای شخصیتی، بهویژه رواننژندی، بیشتر از همدلی قومیفرهنگی است.