زهرا توللی؛ سمیه هاشمی؛ حبیب احمدی؛ علی روحانی
دوره 2، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 57-74
چکیده
گروههای روانشناسی عامیانه سالهاست که در ایران به صورت غیر قابل انکاری رواج یافته و حتی پرفروشترین کتب سال برای سالیان متمادی مربوط به این ایده بوده است. از آنجا که بیشتر مشارکتکنندگان در ...
بیشتر
گروههای روانشناسی عامیانه سالهاست که در ایران به صورت غیر قابل انکاری رواج یافته و حتی پرفروشترین کتب سال برای سالیان متمادی مربوط به این ایده بوده است. از آنجا که بیشتر مشارکتکنندگان در این گروهها پس از اتمام دوره دچار اختلال در روابط با دیگر اعضای جامعه میشوند و با فرهنگ جمعی نمیتوانند همنوایی لازم را داشته باشند، پژوهش کیفی حاضر درصدد بوده است با استفاده از رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی به واسازی معنایی بین ذهنی اعضای یکی از گروهای روانشناسی عامیانه (گروه "ب") بپردازد. هدف از این پژوهش، در واقع استخراج و شناخت معنای مسلط بر اجتماع بینالاذهانی این گروه بوده است. در این راستا، با استفاده از روششناسی کیفی، روش تحقیق مردمنگاری در انجام عملیات تحقیق و روش مطالعه موردی در تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. با تحلیل دادهها، ابتدا تمهای فراوانی استخراج شد که در تحلیل نهایی این مفاهیم در زیر پنج تم اصلی شامل انسان محوری، نفی غایتگرایی، اصالت نگرش و نفی بایدها و نبایدها، احساس محوری و برخورد احساسی نسبت به ظلم قرار گرفتند. نتایج تحقیق حاکی از این واقعیت بود که عمده نیازهای مشارکتکنندگان برای شرکت در این گروه، مشکلات خانوادگی، بیهدفی، ناامیدی و اختلال در ارتباط بوده است. ویژگی اصلی و تم غالب این گروه، گذشته از در محور قرار دادن انسان و احساسات او، نفی تمامی ارزشها، باورها و باید و نبایدهای غالب است.