حسین کارشکی؛ نسرین محمدتقی زاده؛ صادق میری
چکیده
سبکهای اسنادی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر عملکردها و فرآیندهای روانی و تربیتی دانشجویان محسوب میشود. توجیه این نقش از طریق فرآیندهای روانی مختلفی صورت میگیرد که یکی از آنها اهداف پیشرفت است. ...
بیشتر
سبکهای اسنادی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر عملکردها و فرآیندهای روانی و تربیتی دانشجویان محسوب میشود. توجیه این نقش از طریق فرآیندهای روانی مختلفی صورت میگیرد که یکی از آنها اهداف پیشرفت است. اهداف پیشرفت میتواند به عنوان میانجی در رابطه با سبک اسناد و اضطراب امتحان نقش ایفا کند. از این رو هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای اضطراب امتحان براساس متغیرهای سبک اسناد و اهداف پیشرفت میباشد. پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی به روش تحلیل معادلات ساختاری است. آزمودنیهای این پژوهش 259 دانشجوی کارشناسی بودند که از طریق نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سبک اسناد، اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت جمعآوری شدند. از آزمونهای آماری همبستگی و الگوی معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد. دادههای بدست آمده از طریق نرمافزارSPSS20 و LISREL8.53 تحلیل شدند. براساس یافتههای پژوهش، اهداف پیشرفت پیشبین اضطراب امتحان (001/0 p < ،20/13= (254، 3)F) و میانجی بین سوگیریهای اسنادی مثبت و اضطراب امتحان است.جهتگیری اهداف یا اهداف پیشرفت نیز بر اضطراب امتحان اثر مستقیم داشت. یافتههای به دست آمده، توجه به نقش اهداف پیشرفت به عنوان یک متغیرتأثیر گذار و میانجی بر اضطراب دانشجویان و در نتیجه عملکرد بهتر دانشجویان را ضروری مینماید.