محمد نریمانی؛ مسلم عباسی؛ محمدجواد بگیان کولهمرز؛ اکبر رضاییفرد
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 1-22
چکیده
هدف این مطالعه، بررسی اثر بخشی آموزش کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشگری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی بوده و با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با ...
بیشتر
هدف این مطالعه، بررسی اثر بخشی آموزش کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشگری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی بوده و با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 91-90 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 60 نفر از دانشآموزان دارای اختلال ریاضی بود که از میان دانشآموزان پنج مدرسه راهنمایی شهر اردبیل بعد از شناسایی بهوسیله آزمون ریاضی کیمت (1988) و انجام مصاحبه بالینی ساختار یافته بهصورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (کنترل تکانه و توجه) و گواه (20 نفر برای هر گروه) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007)، تکانشگری بارات (1994)، آزمون ریاضی کیمت (1988) و حواسپرتی تولوز ـ پیرون (1986) استفاده شده است. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) نشان داد آموزش برنامههای کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی تأثیر دارد (001/0≥P)؛ به این صورت که به کاهش هیجانهای منفی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی منجر میشود. بنابر یافتههای این مطالعه، آموزش مهارتهای کنترل تکانه و توجه به دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی باعث کاهش تکانشگری و حواسپرتی میشود و میتوان از این آموزشها به عنوان روشهای مداخلهای مناسب سود جست.